Philips stapt top-3 BrandZ binnen

Door Jan Roekens | 01-12-2020

Op 26 november presenteerde Kantar voor het derde jaar op rij de BrandZ Top-30 van waardevolste Nederlandse merken. De transformatie van topbedrijf in consumenten-elektronica naar een leider op het gebied van gezondheidstechnologie heeft Philips geen windeieren gelegd. Voor het eerst staat Philips in de top 3 van de BrandZ.

Het bedrijf loopt in op Shell dat zich voor de derde keer op rij Nederlands waardevolste merk mag noemen ($14,9 miljard).

Samen zijn de drie waardevolste merken – Shell, Philips en Heineken (op 3 met $11.6 miljard) – goed voor bijna de helft van de totale waarde van de Nederlandse BrandZ Top-30. Net als in de andere BrandZ-markten is de totale merkwaarde van de Nederlandse top-30 als gevolg van de coronacrisis wel geslonken, met 12% naar $81 miljard.

Groei Douwe Egberts en Senseo

In Nederland worden banken, reisorganisaties, olie- en gasbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en bierbrouwers het hardst geraakt door de pandemie. Groei is te zien bij merken die profijt hebben van de grotere thuisconsumptie, zoals retail en technologie.

Kruidvat en Etos zijn dit jaar nieuw in de lijst, op respectievelijk nummer 27 en 28. Een teken van veerkracht van de Nederlandse retail-branche. Douwe Egberts (nr. 19) steeg het afgelopen jaar maar liefst 59% in merkwaarde, en is daarmee de snelste stijger in de top-30. Ook concurrent Senseo (nr. 14) doet het goed met een merkgroei van 35%.

Andere stijgers dit jaar zijn Thuisbezorgd.nl (nr. 11), Action (nr. 13) en Bol.com (nr. 16).

Special awards

Kantar reikte drie speciale awards uit aan merken die een bijzondere prestatie hebben neergezet. Twee daarvan gingen naar merken die nog niet in de top-30 staan, maar waarvan de merkwaarde wel stijgt.

KPN ontving een special award voor Most Improved Brand Vitality, omdat het merk van alle onderzochte merken de sterkste groei laat zien op de Vitality Quotient, gemeten op purpose, innovation, communication, experience en love.

Triodos Bank positioneert zich als leider in duurzaam bankieren. Dat doen ze door ‘hun’ geld te investeren in sociale, duurzame en culturele initiatieven. Triodos wordt gezien als een uniek, ‘purpose driven’ merk.

Als klein merk in de zorgverzekeringsbranche doet DWS het anders dan de vier grote verzekeraars die samen ongeveer 90% van de markt in handen hebben. DSW ontregelt die markt en biedt de consument een alternatief.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?