PIM herijkt strategie

Door Jan Roekens | 06-01-2021

De marketeer heeft een unieke positie om het verschil te maken in de wereld van vandaag, maar doet dat nog te weinig, aldus Platform Innovatie in Marketing (PIM). Volgens PIM is de marketeer juist de persoon die betekenisvolle impact kan hebben op klanten, de business en de wereld als geheel.

Om marketeers daarbij te helpen, heeft het platform haar missie, visie en strategie herijkt en aangescherpt. PIM roept zowel marketeers, andere organisaties als stakeholders op om samen deze visie waar te maken. De eerste stap is de formulering van een gezamenlijk marketingmanifest.

PIM ziet naar eigen zeggen een wereld waarin grote thema’s spelen, zoals economische uitdagingen, klimaatverandering en ongelijkheid. Marketeers hebben als geen ander de voelsprieten waarmee ze zulke ontwikkelingen in de markt en in de wereld kunnen signaleren en duiden. Toch zetten ze deze krachtige blik nog te weinig in.

Impact

PIM neemt in zijn nieuwe visie meer stelling dan ooit. PIM-voorzitter Yvonne Nassar: ‘We geloven dat marketeers de impactmakers kunnen zijn voor klanten, de business en de wereld als geheel. Dat zij ervoor verantwoordelijk zijn om de buitenwereld naar binnen te vertalen en om te rammelen aan de deuren als er geen actie wordt genomen. Marketeers zien wat er speelt in de wereld, of het nu gaat om klanten, economische factoren of eisen die de maatschappij tegenwoordig aan organisaties stelt. Zij kunnen er daardoor aan bijdragen dat elke organisatie een impactorganisatie wordt, die rekening houdt met alle stakeholders.’ PIM wil marketeers actief helpen om aan deze rol invulling te geven. Dat blijkt duidelijk uit de nieuwe missie van PIM: Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact.

Manifest

PIM zal op vier fronten aan de slag gaan: kennis, bewijskracht, podium en netwerk. De nieuwe strategie krijgt een praktische vertaalslag in inhoud en vorm van de evenementen. Daarnaast gaat PIM praktijkvoorbeelden van de betekenisvolle impact van marketing spotten en delen. Er worden nieuwe manieren gelanceerd om marketeers als impactmakers een podium te bieden en om de kracht van marketing binnen en buiten het vakgebied te tonen. Tot slot wordt actief gewerkt aan het inzetten van het PIM-netwerk om marketeers verder te brengen. Het verbreden van het netwerk, ook met andere vakgebieden en organisaties, is hier onderdeel van.

PIM organiseert op maandag 1 maart een sessie voor marketeers om samen een marketingmanifest op te stellen. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de PIM website.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?