PIM Trendrapport 2022: inclusiviteit is niet voor iedereen

Door Jan Roekens | 27-01-2022

Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert tijdens het PIM Trend Fest op 8 februari het 17de trendrapport. Thema is de inclusieve maatschappij en de rol die merken daarin kunnen spelen. Merken, bedrijven en marketeers zien zich voor een uitdagende rol gesteld om waarde te creëren en onderdeel te zijn van de oplossing in plaats van het probleem.

Veel bedrijven hebben het gevoel dat ze ‘iets’ moeten met diversiteit en inclusie. Toch zoeken zij nog te vaak naar een quick fix, zegt het rapport. Echte verandering zit niet in één werknemer met een andere achtergrond of een campagne met iemand van kleur erin. Voldoende diversiteit moet in de eerste plaats intern te vinden zijn en verschillende perspectieven moeten ruimte krijgen impact te maken – in alle lagen van de organisatie. Om een inclusief merk te worden, is het essentieel een inclusieve organisatie te zijn.

Startpunt

‘Werken aan diversiteit, gelijkheid en inclusie is geen tijdelijke inspanning en ook geen project voor de HR-afdeling, maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes’, zegt auteur van het rapport Nadine Ridder.

‘Het PIM Trendrapport biedt een indringend beeld van de huidige status quo als het op diversiteit en inclusiviteit aankomt’, zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. ‘Het is tijd voor duurzame oplossingen voor de problemen waarmee veel mensen en de maatschappij worden geconfronteerd. Binnen dit paradigma is een belangrijke rol voor ons als marketeers weggelegd. Het trendrapport kan als een mooi startpunt voor gesprek en versnelling in actie dienen.’

Het rapport wordt op 8 februari tijdens het online PIM Trend Fest gepresenteerd door Nadine Ridder. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via https://bit.ly/35i7mu9

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?