SMART op het Digital Analytic Congres, wat waren de key learnings?

Door Jan Roekens | 09-10-2019

Het SMART bestuur was dit jaar aanwezig bij alweer de vierde editie van het Digital Analytics Congres. Een bijzondere editie met alleen maar vrouwelijke sprekers met expertises op het gebied van analytics, data science, CRO, personaliseren en vele andere (digitale) vaardigheden. 


Een dag vol nieuwe inzichten!

Voor ons sprongen de volgende learnings er echt uit: 

Analytics is een product waar je trots op mag zijn

Analytics is niet langer slechts een onderdeel van een groter proces, het is een volwassen product geworden. Analytic vormt inmiddels de backbone van vele grote veranderingen en innovaties. Prolet Miteva (Autodesk) pleit daarom voor een andere kijk op analytics, namelijk als volwaardig product.

Always be learning

De industrie is continue in beweging, nieuwe trends, nieuwe methodieken en veel nieuwe tooling. Om bij te blijven in dit snel veranderende vakgebied is het belangrijk om altijd leergierig te blijven. Weiwei Liu-Schroder (Google) nam ons in haar verhaal mee in de analytics mogelijkheden van nu en de toekomst. ‘Our industry will keep on growing and we’ll have to learn new things in our changing environment every day.’

Niet alles is data

Modellen zijn belangrijk maar uiteindelijk blijven we mensen met gevoelens en emoties die moeilijk in data te vangen zijn. Ondanks dat data veel inzichten geeft, blijft om je heen kijken essentieel, benadrukt Geddy Elburg (Lonmoon). Een persoon en zijn gedrag is zo veel meer dan statistieken en cijfers.

Programmeren kan je leren

Hoe leren we kinderen op de beste manier programmeren? Door naar programmeertaal te kijken zoals we ook naar andere talen kijken en de taal daadwerkelijk uit te spreken en te studeren. Een inspirerende afsluiter door Felienne Hermans (Leiden institute of advanced computer science) die ons meenam in de worsteling omtrent het leren van programmeren en haar creatieve en vernieuwende inzichten hierin.

DAC 2019 was inspirerend event waar we ook nog de gelegenheid hadden om met veel andere Young Professionals kennis te maken. Stuk voor stuk enthousiast over digital en data en met een nieuwsgierige blik op de toekomst. We hopen elkaar weer te zien op ons volgende evenement, de SMART-up Najaar op 17 oktober!

Het SMART bestuur

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?