Social media en de invloed op eet- en koopgedrag van kinderen

Door Jan Roekens | 04-05-2023

Stel je voor dat je onderzoek doet, de resultaten doorvertaalt in videomateriaal en zo de wereld een stukje mooier probeert te maken. Klinkt ingewikkeld? Is het niet. Door een research community in te zetten, maakte Ruigrok inzichtelijk hoe influencers en advertenties kinderen en jongeren al op jonge leeftijd beïnvloeden in hun eet- en koopgedrag. Op het MIE vertellen Jesca Dembinski van Ruigrok en Jasper Oomen van JOGG er alles over.

Jesca Dembinski schreef alvast een vooruitblik op de lezing. Weten ouders wel wat kinderen te zien krijgen op social media? Nee, zegt ze, net zomin als je als organisatie weet wat jouw klanten van jouw product vinden. Jesca: ‘Tenminste, als je uitgaat van aannames en eigen ervaringen. Door het te onderzoeken krijg je hier wél inzicht in. In samenwerking met JOGG hebben we onderzoek gedaan naar welke ongezonde voeding kinderen en jongeren op social media voorbij zien komen. Naast het in kaart brengen van het huidige socialmedialandschap hebben we ook gekeken naar de invloed van online snackable content op kinderen en jongeren. Want ondanks dat wettelijk is vastgelegd dat kinderen tot en met 12 jaar geen reclame voor voedingsmiddelen te zien mogen krijgen, ziet 40% van de kinderen onder de 13 jaar wel degelijk reclame voor chips, snacks, snoep of frisdrank (bron: onderzoek Panteia).’

Snackable content

Om alle benodigde informatie te verzamelen werd een research community opgezet, ‘een platform waarop we precies konden volgen wat kinderen en jongeren voorbij zagen komen aan snackable content op social media. Welke advertenties kregen zij te zien? Welke influencers promoten welke producten? Welke foodchallenges leven er onder deze doelgroep? En niet alleen wij keken over de schouder mee op de tijdlijn, ook de ouders zagen wat wij zagen.’ Wat bleek, kinderen en jongeren worden wel degelijk beïnvloed door reclames op social media, vooral voor snacks. ‘Zij gaven zelfs aan wel eens eten of drinken te kopen naar aanleiding van socialmediaposts. En omdat deze inzichten zo waardevol waren hebben we deze letterlijk tot leven gebracht. Voor een draaiende camera vertelden zowel de kinderen als hun ouders over eten.’

Van ongezond naar gezond

Met alle onderzoeksresultaten, inclusief het beeldmateriaal, kon JOGG (dat streeft naar een leefstijltransitie van ongezond naar gezond leven) zijn communicatie vormgeven. Het leidde zelfs tot een speciale website, waar de impact van ongezonde voeding op social media centraal staat. Hierdoor kunnen ze het gesprek aangaan met content creators, agency’s en reclamebureaus, om kinderen zo goed mogelijk te beschermen.

 

Benieuwd naar de achtergrond van dit onderzoek? Kom dan naar het MIE. De presentatie wordt door Ruigrok samen met JOGG gegeven op woensdag 10 mei van 12.10 tot 12.55 uur.

Alle informatie en inschrijven via www.mie.nl

 

Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?