Verbod op telemarketing mag geen gevolgen hebben voor tele-onderzoek

Door Jan Roekens | 07-05-2024

De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben het kabinet en de EU-commissie laten weten bezorgd te zijn over de gevolgen voor tele-onderzoek.

De drie organisaties zeggen te willen pleiten voor een uitzonderingssituatie wanneer de EU zou besluiten om huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn van zo’n besluit voor tele-onderzoek en huis-aan-huis-onderzoek.

In de reactie staan de volgende opmerkingen en zienswijzen:

  • Voorkom het door elkaar halen van direct marketing en marktonderzoek;
  • Telefonisch en huis-aan-huis-interviewen voor onderzoeksdoeleinden wordt veel gebruikt in onderzoek, met name voor sociaal onderzoek, om zo moeilijk te bereiken groepen te interviewen. Dat geldt ook voor situaties waar een aselecte steekproef van hoge kwaliteit nodig is omwille van de representativiteit.
  • Handhaaf de rechten die zijn vastgelegd in artikel 89 en overweging 162 van de GDPR, die wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek vrijstellen van lastige eisen en die al zorgen voor passende waarborgen en vertrouwelijkheid.
  • Er moet nadruk worden gelegd op regres- en verbodsmaatregelen om ongevraagde marketingoproepen van overzeese callcenters te beperken. Dit soort oproepen mag niet worden verward met marktonderzoek, aangezien ze in strijd zijn met de e-privacy-richtlijn en de GDPR-regelgeving.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?