Wat hebben voetbal, data, insights en visualisatie met elkaar te maken? Op het aanstaande Data & Analytics Congres vertelt Esther Rookhuijzen (foto) van Jaaf Design samen Max de Vylder, Consultant bij FIFA, over hoe je data op voetbalgebied aantrekkelijk weergeeft – en impact laat maken. Wij spraken met Esther en legde haar wat vragen voor. ‘We helpen de kijker om data te begrijpen.’
▼
Kun je iets meer vertellen over het project met de FIFA. Hoe lang bestaat het en wat heb je er precies voor gedaan?
Esther Rookhuijzen: ‘Ik werk met mijn bureau al ruim 10 jaar voor FIFA. De projecten die we op het congres gaan toelichten zijn twee grote wereldwijde onderzoeken waarbij data, development en communicatie samenkomen. De data-input was dermate groot dat dit niet handmatig inzichtelijk gemaakt kon worden. Wij hebben een technologische oplossing bedacht met onze development partner om een groot gedeelte van dit proces te automatiseren. Als informatiedesignbureau weten we van alle disciplines wat af, maar zijn wij de specialist in communiceren. De dataverzameling en -engineering is grotendeels door FIFA verzorgd en de development om de brug te kunnen slaan tussen data en communicatie door een van onze vaste vertrouwde partners.’
De resultaten worden wereldwijd gebruikt. Wat zijn de specifieke eisen en wensen geweest en hoe heb je zo’n wereldwijde presentatie aangepakt?
‘De uiteindelijke output is PDF. De reden hiervoor is dat het beter te verspreiden is wanneer internetvoorzieningen beperkt zijn. Op deze manier sluiten we geen landen uit. Dit hield in dat de automatisering die we hebben ontwikkeld voor het verwerken van de data naar communicatiestukken vanuit code vervolgens PDF genereert. In het designproces een extra moeilijkheid omdat je rekening moet houden met het statische karakter van PDF’s in combinatie met de variabiliteit in de data.’
Zijn er speciale manieren om data via visualisatie te vertalen naar begrip, en zijn er verschillen hoe je dat per doelgroep, land of continent aanpakt?
‘Wij gebruiken verschillende technieken om de kijker te helpen met het snel begrijpen van data. Hierbij kan je onder andere denken aan ordening, clustering en kleurgebruik. De doelgroep voor deze projecten is qua kennisniveau vrij homogeen, in die zin dat ze bekend zijn met de data en zich begeven binnen de voetbalwereld. De data is gefilterd naar land. Hierdoor kan FIFA rapporten per doelgroep filteren en genereren. Denk bijvoorbeeld aan een rapport per confederatie zoals UEFA, of een dieper niveau naar een landspecifiek rapport voor de betreffende Member Association (zoals KNVB). De rapporten zijn ook nog naar verschillende talen vertaald (nog een reden waarom je dit wil automatiseren).’
Hoe meer data, hoe meer de noodzaak om ze inzichtelijk te maken. Gebruik je daar standaarden voor of heb je een wat meer algemene richtlijn?
‘We gebruiken designprincipes die binnen onze branche gangbaar zijn, zoals de gestaltprincipes en preattentieve atributen. Deze principes vind je bijvoorbeeld ook terug in de IBCS-standaarden. We gebruiken ook zoveel mogelijk de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dan kun je denken aan bepaalde contrastwaardes en groottes van teksten. De standaarden staan echter los van de hoeveelheid data; deze technieken gebruiken we ook voor kleinere data-sets.
Wie zijn Esther Rookhuijzen en Max de Vylder?
Esther Rookhuijzen is creatief ondernemer en oprichter van design agency Jaaf. Ze is specialist in visuele communicatie en geeft leiding aan innovatieve projecten. Max de Vylder is Global Football Development Division Consultant bij FIFA, gespecialiseerd in het wereldwijd toegankelijk maken van voetbal. Hij ondersteunt projecten voor amateurs en promoot allerlei gezondheidsinitiatieven rond de sport. Hij en Esther werken al jaren samen om data uit de voetbalwereld te ontsluiten in het belang van de sport.
Zij spreken op het Data & Analytics Congres van 7 november (in Utrecht), om 9.30 uur.
Alle informatie en inschrijven via Data and Insights Network – Data & Analytics Congres 2024 (datainsightsnetwork.nl)