‘Wat te doen met de feedback van klanten?’ op MIE’23

Door Jan Roekens | 13-04-2023

Op 9 en 10 mei vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 21ste editie plaats van het grootste Data & Insights Event van Nederland. Onder de noemer ‘It’s all about Data & Insights’ presenteert het Data & Insights Netwerk tijdens MIE’23 de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied. We lichten er weer een presentatie uit: Hanneke Vons en Martijn C. Huisman van Allianz Benelux vertellen er alles klantfeedback.

‘Interessant, al die feedback van klanten. Maar wat nu?’, zo heet de bijdrage van Allianz Benelux aan MIE’23. Het bedrijf wil groeien in omvang en winstgevendheid door middel van een customer-centricity-strategie. Daartoe zijn Continuous Improvement Cycles geïntroduceerd. Ze stellen Allianz-medewerkers in staat systematisch klantfeedback te verzamelen, pijnpunten aan te pakken, verbeterideeën te beoordelen en ook te implementeren. Een verhaal dat relevant is voor veel bedrijven.

Medewerkers aan het stuur

Hanneke Vons

MIE’23 vroeg Hanneke Vons en Martijn Huisman naar de kernboodschap van hun presentatie. ‘We beschikken over een enorme hoeveelheid (gevraagde en ongevraagde) klantfeedback, maar hoe zorgen we ervoor dat we onze tijd, budget en mensen inzetten voor de juiste klantverbeteringen? Onze Continuous Improvement Cycles, een bottom-up aanpak, zet medewerkers aan het stuur om systematisch relevante, klantgerichte oplossingen te implementeren. Veel organisaties hebben ermee te maken. Wat zijn de meest urgente klantinzichten? Welke verbeterideeën hebben de meeste impact voor de klant? Maar ook: hoe neem je de organisatie en je stakeholders hierin mee?’

Het ware verhaal achter de cijfers

Martijn Huisman

Hoe zien zij de toekomst van kwalitatief onderzoek en de toekomst van het vak? ‘Kwalitatief onderzoek is en blijft altijd relevant. Een organisatie die zich wil onderscheiden kan door middel van kwalitatief onderzoek, in persoonlijke gesprekken met de doelgroep, per customer journey-stap de behoeften en onderliggende emoties achterhalen en verder onderzoeken. Een organisatie die zich beperkt tot kwantitatief onderzoek, ontbeert het ware verhaal achter de cijfers. De verzekeringsindustrie bijvoorbeeld, kampt met een imagoprobleem door een gebrek aan vertrouwen. Alleen al hierom blijven wij met onze doelgroep in gesprek om onszelf te verbeteren.’

De presentatie van Hanneke Vons en Martijn Huisman is op 10 mei om 11.15 uur.  

Topics

Naast deze en andere keynotes zijn er volop bijdragen van bureaus en bedrijven over data, research en insights, met een duidelijke nadruk op de praktijk. Topics zijn onder andere Advanced analytics | Algorithm & standards | Analytic tools | Artificial Intelligence | Byron Sharp’s visie | Brand purpose | Change management | CRO Customer Journey | Dashboarding Datavisualisatie | Digital & Web analytics GenZ | Marketing Mix ROI | Neuromarketing | Privacy & Protection (AVG) | Social media analytics I The Science of Data & Analytics I Up Next in CX/UX.

Samen met marketeers, data-scientists, digital analisten, data-professionals, insights-professionals, data-driven marketeers, researchers en strategen word je in twee dagen volledig bijgespijkerd over alle nieuwe ontwikkelingen in het vak.

Meer informatie en inschrijven op: Marketing Insights Event (MIE)

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?