Werken in het marktonderzoek – de Marketing Research Society dook erin

Door Jan Roekens | 22-02-2022

De Engelse Marketing Research Society doet onderzoek in de sector naar het welbevinden van medewerkers, de moeite die het kost om mensen te vinden (en vast te houden) en vooral ook de zoektocht naar talent.

De Marketing Research Society (MRS) publiceerde onlangs een eerste verkennend rapport om problemen rond rekrutering en personeelsbeleid in kaart te brengen.

De MRS schetst een context waarin niet alleen de marktonderzoekindustrie het zwaar heeft. Er zijn meer sectoren die problemen ondervinden, zoals advies-, reclame en pr-bureaus. Wat ook speelt is ‘The Great Resignation’. Mensen zijn ontevreden met hun werk, niet gelukkig met de cultuur waarin ze moeten werken en daarom op zoek naar andere banen – vaak ook in andere sectoren. Veel werknemers die deelnamen aan het MRS-onderzoek meldden dat zij zich vermoeid en overwerkt voelen. Ze hebben niet het gevoel dat ze het werk doen dat ze ‘zouden moeten’ doen. Lange werkdagen zijn de standaard geworden en dat is al langer aan de gang.

Onzichtbaar

Er zijn een paar belangrijke factoren die spelen bij deze problemen. Allereerst is daar de pandemie. Er vielen ontslagen en er was onzekerheid over werk, werkbehoud en financiële vooruitzichten. De grens tussen privé en werk verviel in sommige gevallen. Vooral jongere onderzoekers voelden zich onzichtbaar en ver verwijderd van werkgever en collega’s. En in zo’n situatie gaan mensen hun prioriteiten heroverwegen. En vanuit de werkgevers wordt geconstateerd dat er een tekort is aan kandidaten met goede vaardigheden.

Niet onmisbaar

Outsourcing en het inhuren van freelancers kunnen bij vaste medewerkers de indruk wekken dat ‘externe’ partijen meer controle krijgen over het werk. Tegelijkertijd worden onderzoeks- en insights-vaardigheden gezien als makkelijk over te dragen capaciteiten. Oftewel: je bent niet onmisbaar. En ook dat doet mensen besluiten om het vak te verlaten.

En dan is er nog het geld: de salarissen vindt men laag in vergelijking met overeenkomstige sectoren, en bij bedrijven wordt voor vergelijkbare functies meer betaald, zo is het idee.

Trots

Ondanks de druk en de onzekerheid kon de MRS toch constateren dat medewerkers nog steeds trots zijn op hun werk en dat uitstekend willen leveren.
Maar ook is duidelijk dat bureaus en bedrijven de impact ervaren van het gebrek aan welbevinden van medewerkers. Ze moeten dan ook in hun werving meer nadenken over strategisch personeelsbeleid en de kwaliteit van het aangeboden werk.

De MRS komt nog met een eindrapport met aanbevelingen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?