What Matters-rapport: merken moeten verantwoordelijkheid nemen

Door Jan Roekens | 07-12-2023

Human8 heeft het jaarlijkse What Matters-trendrapport uitgebracht. Het rapport benadrukt de urgentie van positieve verandering. Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien mensen wereldwijd zich ernstige zorgen maken over de toekomst en vinden dat merken hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Met 79% van de wereldbevolking in consensus dat we verder moeten gaan dan alleen het ‘behoud’ van de planeet naar het ‘omkeren’ van de aangerichte schade, pleit Human8 voor ‘regeneratieve duurzaamheid’. Waar traditionele duurzaamheid zich primair richt op het behoud van de huidige toestand van het milieu, gaat regeneratieve duurzaamheid of ‘regeneratie’ verder. Het gaat niet alleen om de planeet. En het gaat niet alleen om minder schade aanrichten. Het gaat over het actief herstellen en opnieuw bedenken van systemen, inclusief hoe bedrijven worden geleid en hierin een rol nemen, en over hoe we als samenleving omgaan met elkaar en ecologische systemen opnieuw vormgeven.

Samen groeien

‘Regeneratie gaat over het creëren van win-win situaties. Het suggereert een verschuiving van het oude idee dat het leven een soort spel is, waarbij het succes van de één automatisch het verlies van de ander betekent. Regeneratie gaat over samen groeien zonder dat dit ten koste gaat van anderen, zowel op ecologisch als sociaal gebied’, zegt Magali Geens, Managing Director EMEA van Human8.

Community

De vierdelige studie toont een mix van foresight- en insight-methodologieën, samenkomend in een wereldwijde community in tien markten en een validatie met 13.028 consumenten in 17 markten. Het is niet verrassend dat het onderzoek een duidelijke boodschap heeft voor merken, aangezien 85% van de respondenten wereldwijd vindt dat merken verantwoordelijkheid moeten nemen om de toekomst van onze planeet veilig te stellen.

Het What Matters-rapport voor 2024 wil niet alleen de fricties en behoeften van mensen over de hele wereld belichten, maar schetst ook de acties die merken kunnen ondernemen om te reageren op wat mensen belangrijk vinden.

Meer informatie en het volledige rapport zijn beschikbaar op www.wearehuman8.com/reports/what-matters-report-2024/.

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?