De 5 contentcreatietrends van 2021

Door Geplaatst door de redactie | 03-03-2021

De manier waarop content tegenwoordig wordt geconsumeerd is drastisch veranderd. Als je jouw doelgroep op een effectieve manier wilt (blijven) bereiken, dan is het een must-do om je contentstrategie daarop aan te passen. Met vijf contentcreatietrends geef je je strategie weer een boost en laat je de concurrentie achter je. Een bijdrage van Whello.

De 5 contentcreatie trends van 2021:

  1. Video content
  2. Mobile first, maar dan echt!
  3. Kwalitatieve SEO
  4. Verdiepende en veelzijdige content
  5. Kennis boven autoriteit

Content marketing: wat is dat ook alweer?

Marketingresultaten behaal je niet zomaar. Met een contentmarketingstrategie bepaal je van tevoren welke doelgroep je wilt bereiken en op welke manier je ze wilt aanspreken. Met relevante, waardevolle en leuke content haal je potentiële klanten binnen via je eigen (social) kanalen. Hoe meer tijd je besteedt aan een duidelijke strategie, des te groter de kans dat jouw harde werken wordt beloond. Blijf daarom altijd up-to-date met de nieuwste contentcreatietrends, zodat jouw contentplan actueel blijft.

1. Video content

Nu evenementen en meetings voornamelijk online plaatsvinden, krijgen videocontent, podcasts en webinars een grotere rol binnen de contentstrategie van de moderne marketeer. Bind consumenten op een creatieve manier aan je merk. Videocontent en podcasts geven je de mogelijkheid om creatief aan de slag te gaan en een knallend productverhaal neer te zetten. Verras daarom je doelgroep op een visuele en auditieve manier, want juist nu is er meer behoefte aan contact met elkaar dan ooit!

2. Mobile first, maar dan echt!

Sinds 2016 roept Google al dat Mobile First het allerbelangrijkste is. En dat jaar daarop riepen ze dat ook en dat jaar daarna ook. Ja, een mobiele responsive website is erg belangrijk, maar in 2021 is het ook van belang dat de mobiele website ervaring wordt afgestemd op het gebruikersgedrag. In het tijdperk van ‘ scrollen en swipen’ ga je het niet redden met een website met alleen maar tekst.

Pak deze kans en geef je content een upgrade of een make-over. Het scroll/swipe-gedrag vraagt namelijk ook om een nieuwe vorm van content, denk bijvoorbeeld aan de instant experiences van o.a. Facebook en Instagram of de web stories van Google. Met deze stories en feeds maak je een hapklare versie van je website.

Maak je verhaal compleet met behulp van beresterke visuals, pakkende koppen en interactie. Door veel visuals te gebruiken, hou je de aandacht vast en dat is precies wat je wilt.

3. Kwalitatieve SEO

Sommige trends waaien nooit helemaal over, maar verliezen zo nu en dan hun focus. Ditzelfde geldt voor SEO. Wil je echt verschil maken met jouw content? Richt je dan op niche- en long-tail-zoekwoorden binnen je branche en creëer content met inhoud die nog relevanter is voor je doelgroep. De zoekresultaten gaan tegenwoordig verder dan alleen Google’s SERP (zoekresultatenpagina). Optimaliseer je overige content als video’s, afbeeldingen, local packs daarom ook voor een betere vindbaarheid.

4. Verdiepende en veelzijdige content

Als je schrijft om het schrijven, stop daar dan meteen mee. Ook als je alleen voor de ‘sales’ schrijft. Op deze manier kost het je vooral veel tijd en win je er vaak niets mee. Steek tijd in het uitzoeken van wat jouw klant wil en waar hij/zij behoefte aan heeft. Als jij op het juiste moment precies kan vertellen waar je klant naar zoekt, dan sluit je pas aan.

Met verdiepende en veelzijdige content creëer je waardevolle informatie voor je doelgroep. Bij contentcreatie gaat het om informeren en inspireren en niet om directe promotie van je merk, dienst of product. Bouw een intentiegerichte structuur, waardoor je makkelijk inspeelt bij het zoeken, wat weer leidt tot betere klantenbinding. Hoe beter de relatie met de klant, hoe groter de kans dat dit leidt tot leads.

5. Kennis boven autoriteit

Nee, je hoeft je linkbuilding-strategie niet meteen de prullenbak in te gooien. Maar, waar je wel bij stil moet staan is: hoe goed ken jij de onderwerpen waarover jouw website over gaat? Google gaat vanaf heden de nadruk leggen op diepgaande expertise en kennis. Andere factoren zoals linkbuilding worden minder belangrijk. Doordat Google steeds slimmer wordt, gaat deze linkrelevantie na verloop van tijd waarschijnlijk afnemen.

Met behulp van topical optimization schrijf je rond een onderwerp of concept, in plaats van te proberen om over één zoekwoord te schrijven. Zo focussen Google en jij allebei op de inhoud die past bij de context van je website. Wees een autoriteit in je branche en speel met je content in op de echte behoefte van je klant. Door kennis te delen, help jij een ander betere keuzes maken. En wie weet valt de keuze wel op jouw product of dienst.

 

Auteur: Gwen Drieduite, van online marketing bureau Whello

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?