Illustratie Ricky Booms

Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten

Door Jan Roekens | 30-09-2020

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek geven de publicaties van de drie genomineerden voor de MOAward ‘Insights Scientist of the Year 2020’ – Stefan Stremersch (winnaar), Lenka van Riemsdijk en Jan Andre Millemann – recente wetenschappelijke inzichten weer.

‘Matching what comes out of the lab with the heart of the customer'
Stefan Stremersch, Winnaar Insights Scientist

Gebaseerd op diverse wetenschappelijke papers van Stefan Stremersch, gaan hij en zijn co-auteurs, Elio Keko, Isabel Verniers en Nuno Camacho, onder andere in op de rol van de menigte (‘crowdsourcing of innovation’) voor het creëren van de juiste inzichten in het type producten dat de consument nodig heeft en het meest waarschijnlijk wil omarmen, of de markt voor nieuwe producten voldoende omvang heeft en op welke manier de markt benaderd kan worden. Daarnaast geeft het artikel in vogelvlucht een overzicht van twintig jaar aan wetenschappelijke publicaties van zijn hand op het gebied van de marketing van innovaties en een aantal belangrijke inzichten die Stefan heeft verkregen door zijn vele discussies over innovaties met managers in het bedrijfsleven. Deze inzichten kunnen innovatiemanagers helpen bij het succesvol introduceren van innovaties.

Abstract

Title: Customer-centric innovation: Matching what comes out of the lab with the heart of the customer

Most product launches fail. A key culprit is the lack of touchpoints with the customer during the product development journey. In this article, we argue that early market validation of innovation is the key to avoid costly launch failures. During idea maturation, innovation teams need to validate and test assumptions in three critical elements of their business cases: market size, solution relevance, and market access. We extract stylized insights from academic research that help innovators rigorously test and quantify assumptions. We also zoom in on Stefan’s recent work on crowdsourcing innovation and highlight how firms can use moderator feedback to help innovation teams better test these customer and market assumptions. Lastly, we discuss a selection of cases from Stefan’s work with companies that illustrate the impact of early market validation. This chapter was inspired by Stefan Stremersch’s work in innovation and marketing, both in academia and with leading companies across the globe.

This chapter was written by Nuno Camacho, associate professor of marketing at Erasmus School of Economics, Erasmus University Rotterdam.
This chapter benefitted from the insightful suggestions and critical eyes of Elio Keko, Senior Consultant at MTI2 and Isabel Verniers, Senior Principal at MTI2 (www.mti2.eu).

Lees het hele artikel, hoofdstuk 1 van MOA of the year 2020: Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?