Vrouwen en nog eens vrouwen. Op het podium van het Digital Analytics Congres op 8 oktober 2019 stonden uitsluitend vrouwelijke sprekers. Dat is o.a. te danken aan Women in Analytics, de vanuit Amerika overgewaaide vrouwencommunity waarmee de congresorganisatie samenwerking zocht.
Tekst Rob van Bodegom
Laure van Ravensberg treedt op als dagvoorzitter omdat ze de organisator is van de Nederlandse events van Women in Analytics. Maar ongetwijfeld ook omdat ze zelf een ‘woman in tech’ is, momenteel Digital Customer Journey Marketeer bij Vattenfall/Nuon. Overigens is haar verhaal net zo relevant voor mannen, net als de presentaties op het congres. Inhoudelijk zijn die volstrekt genderneutraal.
De Amerikaanse Krista Seiden is de vrouw die Women in Analytics (WiA) ooit naar Nederland haalde. Maar ze is vooral een beroemdheid in de wereld van digital analytics. Zeis nu VP of Product Marketing & Growth bij Quantcast maar maakte naam bij Google waar ze bijdroeg aan de ontwikkelingen promotie van de Google Analytics360 Suite waarmee nagenoeg iedereen in digital analytics werkt. Ze is ook de vrouw van de Google Analytics filmpjes waar, aldus Laure van Ravensberg,‘heel de wereld naar kijkt’. Laure kreeg de kans om ‘samen met een aantal andere meiden’ de Nederlandse WiA-meetups te organiseren. De missie van het platform, dat inmiddels in meerdere landen meetups organiseert, is vrouwen die werken in het analytics-domein een podium te bieden, van elkaar te laten leren en inspireren. Naast WiA is er in Nederland nog een flink aantal vergelijkbare platforms, zoals ‘Girl code’, ‘SheSharp’, ‘Amsterdam girls in technology’, ‘Ladies that UX’, ‘Women in Tech NL’, etc.
Waarom zijn dergelijke groepen, in het bijzonder WiA, eigenlijk nodig? Laure: ‘Ik heb geen harde cijfers, maar bij de meeste congressen is het gros van de sprekers vaak man. Terwijl er echt fantastische vrouwen zijn, ook in digital analytics, die ontzettend veel kennis hebben en goed kunnen spreken. Maar het podium zoeken ze uit zichzelf niet snel op. En dat houdt zichzelf ook in stand; ik hoor sommige vrouwen zeggen dat ze heel vaak niet naar een congres gaan omdat zij zich dan een vreemde eend in de bijt voelen. Er zijn er echt ontzettend weinig vrouwen die zelf naar me toekomen, dus benaderen wijze om te komen spreken en dan voelen ze zich vereerd. Wij bieden hen dat podium net als de mogelijkheid om met elkaar te praten en borrelen. Maar onze events zelf zijn zowel voor mannen en vrouwen. Ik denk dat het publiek voor gemiddeld 30% uit mannen bestaat.’ Martijn van Vreeden- samen met Amanda van der Linden de organisator van het Digital Analytics congres – is een van die trouwe mannelijke bezoekers. ‘Hij kent onze meetups, vindt ze leuk en daarom schakelde hij ons in voor het congres dat ‘kennisdelingen (f)empowerment’ als thema heeft.’
Niet in het CRO-hoekje
Op de vraag hoe anders dit Digital Analytics congres wordt ómdat er alleen vrouwen spreken, reageert Laure verbaasd. Want waarom zou ik denken dat het anders wordt? Omdat, antwoord ik, vrouwen wellicht andere onderwerpen of andere invalshoeken kiezen dan mannen? Om geen seksisme te kunnen worden verweten, wijs ik haar op een tekst van Dell Technologies dat zich ten doel heeft gesteld om vrouwen in ‘technology and business’ te ‘empoweren’. Dell refereert expliciet aan unieke kwaliteiten van vrouwen: ‘Women share a unique approach to business; they are using innovative technology to reach customers and utilize data in unprecedented ways. Women especially understand that it’s not the technology itself that is important, but what connections, solutions and changes it enables you to make.’ Dit suggereert op zijn minst dat de invalshoek van vrouwelijke sprekers anders zou kunnen zijn. Laure: ‘Ik ontken niet dat er verschillen tussen mannen en vrouwen bestaan. Maar of er verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke digital analisten, vind ik een lastige vraag. We moeten niet denken dat een webanalist een bepaald type is, en als het dan een vrouw is dat ze dan wel niet technisch zal zijn. Of, wat vaak gebeurt, dat vrouwelijke digital analisten vooral in het CRO-hokje passen. Als je kijkt naar de sprekers op het congres zie je een heel breed palet aan onderwerpen. Van vrouwen die over techniek spreken, tot presentaties over ethiek en CRO. Het is ook een bewuste keuze om voor ieder wat wils te bieden.’ Zo hoopt ze ook dat het congres marktonderzoekers zal trekken en hen zal inspireren om meer te willen weten over digital analytics.‘Ik hoop dat er samenwerkingen uitvoort komen.’
Stereotypen
Laure wil vooral af van de stereotyperingen en vooroordelen over vrouwelijke digital analisten. Want die zijn er en dat merkt ze ook zelf. ‘Als mensen mij zien, verwachten ze niet dat ik in digital analytics zit. Vooral omdat er heel veel techniek bij komt kijken, en dat wordt minder met vrouwen geassocieerd.’ Overigens heeft de digital analist in het algemeen te kampen met een stereotypen en beeldvorming. Ze vermoedt dat deze professional vooral wordt gezien als een enigszins ingetogen persoon die veel op de achtergrond bezig is en niet iemand die een manicure heeft ondergaan. En ja, het is in de beeldvorming eerder een man dan een vrouw. Of dat in werkelijkheid ook zo is, is nog maar de vraag. Laure heeft hier geen cijfers van maar spreekt op basis van wat ze in praktijk ziet. Maar ze weet zeker dat de combinatie van techniek en vrouwen nog ondervertegenwoordigd is. Dat verklaart mede dat enorme aantal ‘vrouwen in tech’-platforms. Overigens ziet ze wel een transitie.‘Er is steeds meer aandacht voor depositie van vrouwen op de arbeidsmarkt.’ Dat zal ook een gunstig effect hebben op het werkveld van digital analytics. Ze wijst in dat verband op het diversiteitbeleid bij Vattenfall/Nuon. ‘We zijn een Zweeds bedrijf, hier staat diversiteit heel erg hoog op de agenda. In haar eigenteam is de m/v-verhouding fifty/fifty. Hoewel WiA vooral tot doel heeft om meer vrouwen op de sprekerspodia te krijgen en niet zozeer om meer vrouwen te stimuleren om in digital analytics te gaan werken, vloeit het een wel enigszins uit het ander voort. Tekenend is bijvoorbeeld dat ook veel studentes de meetups bezoeken en dat er presentaties worden gehouden over carrièremaken in digital analytics. ‘How to grow your role as a business analyst’ werd gepresenteerd door Charlotte Bendjebla (Digital Analytics Manager Adidas). ‘Zij vertelde hoe je meer als manager kan worden gezien.‘How to get your seat at the senior table’ was de presentatie van Dennise Yeh, voormalig Global Head Digital Analytics Adidas én een van de sprekers op het Digital Analytics congres. Kennelijk is meer vrouwen in hogere posities krijgen ook in digital analytics een thema? Laure corrigeert me direct door te benadrukken dat deze presentaties geen boodschap bevatten voor specifiek vrouwen. ‘Ik ken die cijfers over weinig vrouwen in topposities, maar het gaat ons erom dat de sprekers vrouwen zijn, maar de kennis is voor iedereen!’ «
Hot topics in digital analytics
- Google komt met een van de grootste updates in jaren van Google Analytics. ‘Voorheen had je voor web en app aparte properties, nu wordt dat geïntegreerd in één property.’ Het klinkt als een technische wijziging (‘so what’, aldus de leek), maar volgens Laure betekent dit voor digital analisten een compleet andere manier van werken.
- Personalisatie als vanzelfsprekendheid. ‘Personalisatie is niet langer een buzzword, je kunt er niet meer omheen en dus wordt hier heel veel in ontwikkeld.’
- GDPR (General Data Protection Regulation) en ITP (IntelligentTracking Prevention), oftewel: privacy. ‘Voor iedereen die in digital analytics zit, is privacy een heel belangrijk topic. Je moéteraan voldoen, je kunt niet zeggen, ik doe het maar half.’
- Toenemende aandacht voor modelling, met name predictive modelling. ‘Hoe kunnen we zo goed mogelijk voorspellende modellen maken, dat is een volgend stadium van bezig zijn metmachine learning en algoritmen.’
Dit artikel is overgenomen uit Clou magazine© nr 94, oktober 2019.