Onderzoek | 18 april 2023
Chatbot ChatGPT bereikt bijna 1,5 miljoen personen in Nederland
De online chatbot ChatGPT heeft in de eerste maanden na introductie al anderhalf miljoen personen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK GXL DAM onder 1.418.000 personen van 13 jaar en ouder, in de periode december 2022 t/m maart 2023. Onder jongeren ligt het gebruik van de online chatrobot hoger dan onder ouderen: 19% van...
Actueel | 18 april 2023
Alles wat je altijd wilde weten over ChatGPT (maar niet durfde vragen)
Op de site van GWI neemt Stephanie Harlow de lezer mee in de grote voordelen en even grote angsten rond ChatGPT. U weet wel: de AI-chatbot die met behulp van machine learning vragen kan beantwoorden, codes kan schrijven, recepten kan bedenken, data kan analyseren en ideeën genereren. Harlow zet de vele facetten van ChatGPT op...
Actueel | 13 april 2023
AI.nl helpt bedrijven bij inzet kunstmatige intelligentie
Data en AI zijn onmisbaar in de wereld van morgen. Maar waar begin je? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe pluk je het laaghangende fruit? Technologie- en AI-experts Remy Gieling en Job van den Berg (voorheen werkzaam bij Bluefield Agency) willen bedrijven daarbij helpen onder het label ai.nl. Sinds ChatGPT de wereld heeft bestormd, is...
Actueel | 06 april 2023
Cybercriminelen doen pogingen om ChatGPT over te nemen
De race om ChatGPT voor cybercriminaliteit te gebruiken, heeft geleid tot een verzevenvoudiging van het aantal hackers dat bespreekt hoe ze de chatbot online kunnen manipuleren, zegt cybersecuritybedrijf NordVPN. Dat is een serieus punt van aandacht nu de euforie over de mogelijkheden van nieuwe tool, ook in marktonderzoekland, steeds meer toeneemt. Het aantal nieuwe berichten...
Actueel | 30 maart 2023
Meer afstemming van toezicht online platforms en KI
Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij de Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT. De SDT werd in oktober 2021 opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 09 maart 2023
Bijeenkomst over de impact van AI & data science
Wat is de invloed van data science op het milieubeleid? En hoe kun je praktijkgerichte en ethische datawetenschap bevorderen? Het zijn een paar van de spraakmakende onderwerpen van een bijeenkomst op 24 maart a.s., georganiseerd door het Data Science Centre, onderdeel van de Universiteitsbibliotheek van de UvA. Het programma van het evenement omvat vier presentaties...
Actueel | 16 februari 2023
Vijf AI-trends die ons leven gaan veranderen
Teksten automatisch laten schrijven en in een paar seconden unieke afbeeldingen genereren… AI heeft de afgelopen maanden laten zien dat het tot heel wat in staat is. Als de ontwikkelingen zo snel blijven gaan, kan er de komende jaren veel veranderen. Nikhil Makkatira, data scientist bij TMC, zet vijf belangrijke AI-trends op een rij. 1...
Actueel | 16 februari 2023
CBS stelt eigen AI-beleid vast
De inzet van AI is niet zonder risico’s. Het CBS wil daarom zorgvuldig omgaan met vragen van externe partners over dit thema. Om de afwegingen die daarbij gemaakt worden helder vast te leggen, stelde de CBS-directie een AI-beleid vast. ‘De inzet daarbij is AI steeds beter te maken.’ Het CBS maakt statistieken over AI, bijvoorbeeld...
Actueel | 14 februari 2023
ChatGPT in de wetenschap – vijf aandachtspunten
Een chatbot die alle mogelijke vragen kan beantwoorden – sinds de lancering afgelopen november is ChatGPT een hit. Dit type AI heeft grote gevolgen heeft voor de wetenschap, stellen onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC in het tijdschrift Nature. Ze presenteren vijf aandachtspunten bij het gebruik van ChatGPT in wetenschappelijk onderzoek. De gevolgen van...
Actueel | 09 februari 2023
ChatGPT langs de innovatiemeetlat
ChatGPT opent bij zowel communicatieprofessionals als consumenten de ogen hoe ver AI al is. Stel een willekeurige vraag en je krijgt ‘real time’ een geloofwaardig menselijk antwoord. AI creëert hiermee een intelligente chatbot die denkt en zich lijkt te gedragen als een mens. Wat is de waarde van ChatGPT voor merkdenken. Paul Ketelaar schreef er...
Actueel | 26 januari 2023
Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit
Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 24 januari 2023
Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy
In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...