Actueel | 02 november 2023
02 november 2023

EU dreigt generatieve AI te onderreguleren

De Europese Consumentenorganisatie (BEUC) vreest dat EU-instellingen een zwakke en onduidelijke benadering kiezen bij de regulering van AI-systemen, zoals ChatGPT of Bard. Een sterk wettelijk kader om consumenten te beschermen tegen de risico’s van generatieve AI is volgens BEUC essentieel om manipulatie van de consumenten, onjuiste informatie, schending van privacy, fraude en desinformatie tegen te…

Actueel | 02 november 2023
02 november 2023

Praat mee over artificial intelligence en ChatGPT in Taskforce AI

Het Data & Insights Network wil met een groep vakgenoten brainstormen over AI in research. Hoe bewaken we kwaliteit, houden we het juridisch zuiver, wat doen we met privacy en geheimhoudingsverplichtingen… het zijn vragen die in de groep aan de orde komen, juist omdat het volgens D&IN ‘absoluut noodzakelijk is dat we daar als branche…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Data-analyse door AI – is ons vertrouwen te groot?

Wat is het gevaar van een te groot geloof in AI-gestuurde data-analyse in onderzoek? Vertrouwen wij te veel op door AI gegenereerde samenvattingen? Jack Wilson, innovation lead bij 2CV, schreef er voor Greenbook een blog over. Jack Wilson haalt de bekende schrijver Yuval Hariri aan die zegt dat AI-systemen nu overgaan van een fase waarin…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

AI en algoritmen onderwerp van verkiezingsprogramma’s

De Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 staan voor de deur. Nederlandse AI en data-adviesbureau ADC doken in de verkiezingsprogramma’s om te achterhalen wat ze van AI en algoritmen vinden. Als je alle verkiezingsprogramma’s erop naslaat dan is er een duidelijk verschil: Volt spant de kroon met een visie – en een heel hoofdstuk over…

Onderzoek | 19 oktober 2023
19 oktober 2023

Marketingmanagers optimistisch en vol vertrouwen over analytics en insights

Ondanks de soms sombere voorspellingen kijken marketingmanagers positief naar de toekomst. En ze vinden analytics en insights belangrijker dan ooit voor het verbeteren van marketingcampagnes. Dat blijkt uit het nieuwe GfK CMO Outlook Report. Daarin ook een blik op AI en realtime-inzichten. Het rapport laat ook een enorme kloof zien tussen de verwachtingen van marketeers…

Actueel | 17 oktober 2023
17 oktober 2023

Overheid wil meer visie op generatieve AI

De overheid is druk doende met de ontwikkeling van een visie op generatieve AI. De visie moet een zo breed mogelijke maatschappelijke basis krijgen op lokaal, nationaal en Europees niveau. Er vinden nu diverse bijeenkomsten plaats om zoveel mogelijk inzichten en meningen op te halen. Bijvoorbeeld over onderwerpen als de impact van generatieve AI op…

Actueel | 12 oktober 2023
12 oktober 2023

Nieuwe AI-tool vult kwalitatief onderzoek aan

Het afgelopen jaar is AI uitgegroeid tot een hype in elke sector, inclusief marktonderzoek. We schrijven er vaak over in Daily Data Bytes. Vandaag de spotlight op Tellet.ai, een Nederlands-Britse startup, mede opgericht door Merik te Grotenhuis, de oprichter van CG Research (in 2021 overgenomen door Norstat). Merik te Grotenhuis constateerde een terugkerende klacht bij…

Actueel | 10 oktober 2023
10 oktober 2023

Verbeter user experience-onderzoek met ChatGPT

Testing Time, onderdeel van Norstat, organiseert op woensdag 18 oktober een webinar over hoe je ChatGPT kunt inzetten om je user expercience-onderzoek te verbeteren.   Het webinar wordt gegeven door Dr. Philipp Baumann-Sury and Reto Lämmler. Zij geven praktijkvoorbeelden van applicaties, van het opstellen van onderzoeksvragen tot het analyseren van de antwoorden. Leer alles over…

Actueel | 05 oktober 2023
05 oktober 2023

AI – een nieuw tijdperk voor kennismanagement

Van fysieke documenten tot intelligente samenvattingen in natuurlijke taal: generatieve AI kan kennismanagement een nieuwe basis gegeven. En die basis kan op termijn zelfs worden gevoed door realtime data. Althans, dat betoogt Thor Olof, CEO en mede-oprichter van kennisplatform Stravito op Greenbook. Kennismanagement maakt gebruik van rekenkracht en software om snelle en zinvol inzichten te…

Actueel | 03 oktober 2023
03 oktober 2023

Podcast Motivaction: ChatGPT en doelgroepanalyse

In Uitgezocht, de podcast van Motivaction, worden experts van het bureau onderworpen aan een vragenvuur over de nieuwste ontwikkelingen. Onderwerp deze keer: Is ChatGPT de heilige graal voor doelgroepanalyse? In Uitgezocht, de podcast van Motivaction komen experts van het bureau aan het woord die alles kunnen vertellen over de laatste trends in het vak. In…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

AI in de praktijk

Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober

Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…

Ook de laatste bytes ontvangen?