Onderzoek | 03 november 2021
Nederland bezorgd over invloed slimme technologie
Bijna alle Nederlanders zijn via slimme apparaten zoals hun smartphone of activity tracker verbonden met grote techbedrijven, waaronder Google, Facebook of Amazon. Maar bij een aanzienlijk deel van Nederland wekt het leven in een digitale samenleving een gevoel van onbehagen op. Dat blijkt uit de eerste Smart Society Monitor van Motivaction en Omnicom PR Group....
Actueel | 02 november 2021
‘Machine learning-tools kun je ook op kleinere schaal toepassen’
Mensen werken vaker met machine learning-tools dan ze beseffen, zegt Thierry Worch van Friesland-Campina. Op het Sensory Symposium van 25 november a.s. laat hij de kracht zien van machine learning in consumentensegmentatie. Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen? ‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische...
Best practices | 27 oktober 2021
Klantbeleving in 2022 – actie on the spot
In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. In deel 2 was te lezen hoe data je verder helpen om de klantbeleving steeds beter te maken. De reeks wordt afgesloten met de verwachtingen voor 2022 en de kansen die je als...
Best practices | 20 oktober 2021
Data verbeteren de klantbeleving
In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. Als de beleving centraal moet staan dan dient dat ook het sturingsmechanisme zijn. Underlined moedigt daarom de samenwerking tussen service en marketing aan om een gezamenlijk doel te formuleren. Met klantverwachtingen die alleen...
Bureaus | 20 oktober 2021
Versnelling AI-ontwikkeling door krachtenbundeling TNO en NL AIC
Afgelopen week hebben TNO en de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) een ‘Memorandum of Understanding’ getekend om de onderlinge samenwerking te bekrachtigen. Door de samenwerking worden de krachten gebundeld om de ontwikkeling en toepassing van AI in Nederland te versnellen. Daarbij moet worden gedacht aan het beschikbaar maken van meer data uit verschillende bronnen, aan...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 19 oktober 2021
Bijna helft grote bedrijven gebruikt AI
In 2019 gebruikte 45% van de grote bedrijven (+500 werkzame personen) één of meer artificial intelligence-technologieën. Gemiddeld maakte 12% van de bedrijven gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en patroon- of gezichtsherkenning. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2021. In de informatie en communicatie zette 34% van de bedrijven in...
Actueel | 18 oktober 2021
Healthcare Insights ‘AI in de zorg’
Professor Andre Dekker (Maastricht University) sprak eerder deze maand tijdens de Healthcare Insights Talk van de MOA over het inzetten van AI. Over het waarom, de mogelijkheden en de ontwikkelingen. Hij schreef er een bijdrage over. We willen voorspellingen doen aan de hand van meer variabelen dan het menselijk brein kan. Hiervoor moeten we data...
Actueel | 18 oktober 2021
Machine Learning within sensory and consumer science applied to consumer segmentation
Discover how to find and characterize segmentation in consumer liking scores through a series of machine learning approaches. Learn to find meaningful consumer segments and evaluate these segments for stability. And to apply several common machine learning approaches to predict cluster segment based on consumer demographic, behavioral, and psychographic information. Speakers: Tian Yu (Aigora) Dr....
Onderzoek | 13 oktober 2021
Overheidsorganisaties investeren steeds meer in AI
Overheidsorganisaties wereldwijd passen steeds meer kunstmatige intelligentie toe om hun publieke doel te bereiken, maar overheidsmedewerkers maken zich ook zorgen over de impact van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. 36% van de (overheids)respondenten in het Gartner-onderzoek is van plan om in 2021 meer te investeren in AI en ML. Chatbots of conversational...
Best practices | 12 oktober 2021
‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’
Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....
Bureaus | 11 oktober 2021
Kantar brings AI-based creative testing to digital video adverts
Kantar announced the global launch of Digital Video AI, a fully AI-powered creative effectiveness tool that predicts the performance of digital video advertising. Building on the launch of Link AI for TV advertising in 2020, Digital Video AI is a creative measurement tool designed to evaluate online video ads against the behavioural and creative metrics...
Onderzoek | 04 oktober 2021
AI-systeem onderzoekt mening over AI
Website Innovationsorigins.com meldt dat SAS, een in Duitsland gevestigd bedrijf voor analyse- en AI-softwareoplossingen, een index heeft opgesteld van de acceptatie van AI door het grote publiek. De index is gebaseerd op ongeveer 45.000 artikelen in Duitstalige kwaliteitsmedia en op ongeveer 220.000 tweets over het onderwerp sinds 2019. De index is volledig geautomatiseerd met het...