Actueel | 06 juli 2023
Echte AI zegt de waarheid (en verzint niets zelf)
Artificiële intelligentie is begonnen aan een opmars die voorlopig niet is te stuiten. Maar speelt AI ook een succesvolle rol binnen bedrijven en organisaties? Dat hangt af van het vertrouwen van de medewerkers, betoogt Olaf Lenzmann (chief innovation en product officer bij Market Logic Software) op research-live. Uit een IBM-enquête van 2022 blijkt dat 84%...
Actueel | 04 juli 2023
IQVIA Wins ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ Award
IQVIA announced that it has been selected as winner of the ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ award in the sixth annual AI Breakthrough Awards, a leading market intelligence organization that recognizes the top companies, technologies and products in the global Artificial Intelligence market today. IQVIA was recognized for its AI software, including natural language processing...
Actueel | 29 juni 2023
Generieke intelligentie die zich kan meten met de mens
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) publiceerde samen met de Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en met medewerking van de AIVD een blog over AI. Onder de titel ‘Cruciaal moment in de geschiedenis of een hype’ geven drie experts hun mening, en in deze Daily Data Bytes nemen we hun verhaal – in verkorte vorm -...
Onderzoek | 29 juni 2023
‘AI neemt op termijn plaats in van data-analytics’
Meer dan een derde van de marktonderzoekers gelooft dat AI data-analytics en datavisualisatie volledig zal overnemen, zo blijkt uit een onderzoek van SurveyMonkey. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart de afgelopen drie maanden dagelijks of wekelijks AI heeft gebruikt, voornamelijk voor data-analytics, datavisualisatie en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen. Een derde van de marktonderzoekers...
Onderzoek | 22 juni 2023
Een derde werknemers gebruikt ChatGPT
Een derde van de Nederlandse werknemers gebruikt ChatGPT op het werk. De overgrote meerderheid van hen doet dit zonder richtlijnen vanuit het bedrijf. Het vaakst wordt de tool gebruikt voor het schrijven van marketingteksten, e-mails en om te brainstormen. Dat blijkt uit de Contentoo AI Monitor, uitgevoerd door PanelWizard, in opdracht van contentcreatieplatform Contentoo. ChatGTP...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 22 juni 2023
AI voorlopig een hype, toepassing in marketingteams blijft uit
De marketingsector in Nederland speelt vooralsnog niet in op de actueelste marketingtrends en ontwikkelingen. Opvallend is dat slechts 46% verwacht dat de toepassing van AI en automatisering een belangrijk thema voor het marketingvak gaan worden. Dat blijkt uit de DDMA Barometer 2023. Uit de cijfers blijkt dat het toepassen van AI en automatisering als minst...
Actueel | 20 juni 2023
MWM2 voert veldtest uit voor Crowdtech met Conversational Survey
MWM2 heeft in opdracht van Crowdtech een veldtest uitgevoerd met Conversational Survey. Daarmee moeten marktonderzoekers online enquêtes volledig als chatgesprekken kunnen uitvoeren. Meer dan de helft van de respondenten – voornamelijk jongeren – zei tijdens de veldtest dat ze Conversational Survey gemakkelijker vonden dan de gebruikelijke methode om aan enquêtes deel te nemen. Veel doelgroepen...
Actueel | 15 juni 2023
Groot-Brittannië wil wereldwijde AI-top organiseren
Groot-Brittannië wil een wereldwijde top over kunstmatige intelligentie en regelgeving organiseren, waarmee premier Rishi Sunak het land meteen wil positioneren als AI-wereldleider, vooral als het gaat om de risico’s van AI te beperken. In gesprek met verslaggevers die hem vroegen waarom een ‘middelgroot land’ als Groot-Brittannië het voortouw zou moeten nemen op het gebied van...
Actueel | 08 juni 2023
AP vraagt OpenAI om opheldering over ChatGPT
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen om de omgang met persoonsgegevens bij organisaties die gebruikmaken van AI, zoals ChatGPT. De AP onderneemt daarom de komende tijd verschillende acties. Als eerste wil de AP van softwareontwikkelaar OpenAI weten hoe dat bedrijf omgaat met persoonsgegevens bij het trainen van het onderliggende systeem. ChatGPT is gebaseerd op...
Actueel | 08 juni 2023
Twaalf insights-leveranciers die met AI werken
De redactie van research-live.com maakte een overzicht van leveranciers van insights die AI hebben geïntegreerd in hun tools. Een eerste lijst leverde 12 bedrijven op, maar de updates zullen ongetwijfeld snel volgen. Dit is de lijst van begin juni, van Brandwatch tot Yext. BRANDWATCH heeft zijn in-app KI-analysemogelijkheid bijgewerkt met GPT-technologie. Thema’s en trends in...
Actueel | 06 juni 2023
Drie tips om reclameonderzoek te verbeteren – met AI
AI biedt een veelheid aan gegevens voor advertentieonderzoek, van het onderzoeken van klantvoorkeuren tot het doorzoeken van enorme datasets van campagnes. Maar hoe kun je AI gebruiken om marktonderzoek te versnellen en de strategie te verbeteren? Patrick Moriarty, SVP Analytics bij Kantar North America, onderzoekt de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen in reclameonderzoek en...
Actueel | 06 juni 2023
De valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek
Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: ‘De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.’ Martijn van der Veen van Ruigrok beschrijft de risico’s van die te hoog gespannen verwachtingen. Wat zijn de valkuilen van ChatGPT in marktonderzoek? ‘Fact...