Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

Een derde werknemers gebruikt ChatGPT

Een derde van de Nederlandse werknemers gebruikt ChatGPT op het werk. De overgrote meerderheid van hen doet dit zonder richtlijnen vanuit het bedrijf. Het vaakst wordt de tool gebruikt voor het schrijven van marketingteksten, e-mails en om te brainstormen. Dat blijkt uit de Contentoo AI Monitor, uitgevoerd door PanelWizard, in opdracht van contentcreatieplatform Contentoo. ChatGTP...
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

AI voorlopig een hype, toepassing in marketingteams blijft uit

De marketingsector in Nederland speelt vooralsnog niet in op de actueelste marketingtrends en ontwikkelingen. Opvallend is dat slechts 46% verwacht dat de toepassing van AI en automatisering een belangrijk thema voor het marketingvak gaan worden. Dat blijkt uit de DDMA Barometer 2023. Uit de cijfers blijkt dat het toepassen van AI en automatisering als minst...
Actueel | 20 juni 2023
20 juni 2023

MWM2 voert veldtest uit voor Crowdtech met Conversational Survey

MWM2 heeft in opdracht van Crowdtech een veldtest uitgevoerd met Conversational Survey. Daarmee moeten marktonderzoekers online enquêtes volledig als chatgesprekken kunnen uitvoeren. Meer dan de helft van de respondenten – voornamelijk jongeren – zei tijdens de veldtest dat ze Conversational Survey gemakkelijker vonden dan de gebruikelijke methode om aan enquêtes deel te nemen. Veel doelgroepen...
Actueel | 15 juni 2023
15 juni 2023

Groot-Brittannië wil wereldwijde AI-top organiseren

Groot-Brittannië wil een wereldwijde top over kunstmatige intelligentie en regelgeving organiseren, waarmee premier Rishi Sunak het land meteen wil positioneren als AI-wereldleider, vooral als het gaat om de risico’s van AI te beperken. In gesprek met verslaggevers die hem vroegen waarom een ‘middelgroot land’ als Groot-Brittannië het voortouw zou moeten nemen op het gebied van...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

AP vraagt OpenAI om opheldering over ChatGPT

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen om de omgang met persoonsgegevens bij organisaties die gebruikmaken van AI, zoals ChatGPT. De AP onderneemt daarom de komende tijd verschillende acties. Als eerste wil de AP van softwareontwikkelaar OpenAI weten hoe dat bedrijf omgaat met persoonsgegevens bij het trainen van het onderliggende systeem. ChatGPT is gebaseerd op...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

Twaalf insights-leveranciers die met AI werken

De redactie van research-live.com maakte een overzicht van leveranciers van insights die AI hebben geïntegreerd in hun tools. Een eerste lijst leverde 12 bedrijven op, maar de updates zullen ongetwijfeld snel volgen. Dit is de lijst van begin juni, van Brandwatch tot Yext. BRANDWATCH heeft zijn in-app KI-analysemogelijkheid bijgewerkt met GPT-technologie. Thema’s en trends in...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

Drie tips om reclameonderzoek te verbeteren – met AI

AI biedt een veelheid aan gegevens voor advertentieonderzoek, van het onderzoeken van klantvoorkeuren tot het doorzoeken van enorme datasets van campagnes. Maar hoe kun je AI gebruiken om marktonderzoek te versnellen en de strategie te verbeteren? Patrick Moriarty, SVP Analytics bij Kantar North America, onderzoekt de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen in reclameonderzoek en...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

De valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek

Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: ‘De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.’ Martijn van der Veen van Ruigrok beschrijft de risico’s van die te hoog gespannen verwachtingen. Wat zijn de valkuilen van ChatGPT in marktonderzoek? ‘Fact...
Actueel | 01 juni 2023
01 juni 2023

‘Kunstmatige intelligentie in 60 minuten’

AI is meer dan een technologische ontwikkeling, het is een partner die ons in staat stelt om verder te kijken dan de horizon van ons menselijk vermogen. Maar die partner moet met zorg en verantwoordelijkheid worden behandeld, vinden Job van den Berg en Remy Gieling. Zij schreven Kunstmatige Intelligentie in 60 minuten om AI beter...
Onderzoek | 30 mei 2023
30 mei 2023

Twee derde Nederlanders maakt zich zorgen over kunstmatige intelligentie

Ondanks dat 68% van de Nederlanders neutraal of positief tegenover kunstmatige intelligentie staat, maken mensen zich ook zorgen. Zo zegt 63% van de bevolking zich druk te maken over het verlies van menselijke controle in het nemen van belangrijke beslissingen. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce. Specifiek verlies van menselijke controle bij belangrijke beslissingen –...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

AI, en hoe te overleven als onderzoeker

Technologische doorbraken als GPT-4 en ChatGPT beheersen het nieuws - en het vak. Vormen deze slimme AI-tools een bedreiging voor het bestaan van de onderzoeksexpert? Stephen Phillips, algemeen directeur van Zappi schreef er voor Greenbook een artikel over. Ooit definieerde managementconsultant Peter Drucker in de jaren vijftig een kenniswerker als iemand die ‘theoretische en analytische...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Europees Parlement legt generatieve AI strenge regels op

De Europese Unie staat op het punt om als eerste mondiale speler een regelgevend kader voor AI aan te nemen. Het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag zijn standpunt vastgelegd in de aanloop naar de onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. Aan de zogenaamde AI Act heeft het bijkomende verplichtingen toegevoegd voor generatieve AI...

Ook de laatste bytes ontvangen?