Onderzoek | 15 november 2021
15 november 2021

AI-investeringen regio Amsterdam rendabel

Investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in de regio Amsterdam bieden een fors rendement. Iedere euro die in de regio in R&D rondom AI wordt geïnvesteerd, kan op de lange termijn ruim vijf euro aan extra economische welvaart opleveren. Dat blijkt uit onderzoek door SEO Economisch Onderzoek. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Amsterdamse...
Actueel | 10 november 2021
10 november 2021

Nationaal Groeifonds financiert AI-innovatie onderwijs

Nederlandse wetenschappers, scholen en ondernemers gaan gezamenlijk werken aan kennis, data en innovatieve producten op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het kabinet kent 80 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds (NGF) definitief toe om een zogeheten Nationaal Onderwijslab op te zetten. In augustus besloot het kabinet het voorwaardelijk toegekende budget vanuit het NGF voor de...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Nederland bezorgd over invloed slimme technologie

Bijna alle Nederlanders zijn via slimme apparaten zoals hun smartphone of activity tracker verbonden met grote techbedrijven, waaronder Google, Facebook of Amazon. Maar bij een aanzienlijk deel van Nederland wekt het leven in een digitale samenleving een gevoel van onbehagen op. Dat blijkt uit de eerste Smart Society Monitor van Motivaction en Omnicom PR Group....
Actueel | 02 november 2021
02 november 2021

‘Machine learning-tools kun je ook op kleinere schaal toepassen’

Mensen werken vaker met machine learning-tools dan ze beseffen, zegt Thierry Worch van Friesland-Campina. Op het Sensory Symposium van 25 november a.s. laat hij de kracht zien van machine learning in consumentensegmentatie. Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen? ‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische...
Best practices | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Klantbeleving in 2022 – actie on the spot

In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. In deel 2 was te lezen hoe data je verder helpen om de klantbeleving steeds beter te maken. De reeks wordt afgesloten met de verwachtingen voor 2022 en de kansen die je als...
Best practices | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

Data verbeteren de klantbeleving

In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. Als de beleving centraal moet staan dan dient dat ook het sturingsmechanisme zijn. Underlined moedigt daarom de samenwerking tussen service en marketing aan om een gezamenlijk doel te formuleren. Met klantverwachtingen die alleen...
Bureaus | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

Versnelling AI-ontwikkeling door krachtenbundeling TNO en NL AIC

Afgelopen week hebben TNO en de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) een ‘Memorandum of Understanding’ getekend om de onderlinge samenwerking te bekrachtigen. Door de samenwerking worden de krachten gebundeld om de ontwikkeling en toepassing van AI in Nederland te versnellen. Daarbij moet worden gedacht aan het beschikbaar maken van meer data uit verschillende bronnen, aan...
Onderzoek | 19 oktober 2021
19 oktober 2021

Bijna helft grote bedrijven gebruikt AI

In 2019 gebruikte 45% van de grote bedrijven (+500 werkzame personen) één of meer artificial intelligence-technologieën. Gemiddeld maakte 12% van de bedrijven gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en patroon- of gezichtsherkenning. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2021. In de informatie en communicatie zette 34% van de bedrijven in...
Actueel | 18 oktober 2021
18 oktober 2021

Healthcare Insights ‘AI in de zorg’

Professor Andre Dekker (Maastricht University) sprak eerder deze maand tijdens de Healthcare Insights Talk van de MOA over het inzetten van AI. Over het waarom, de mogelijkheden en de ontwikkelingen. Hij schreef er een bijdrage over. We willen voorspellingen doen aan de hand van meer variabelen dan het menselijk brein kan. Hiervoor moeten we data...
Actueel | 18 oktober 2021
18 oktober 2021

Machine Learning within sensory and consumer science applied to consumer segmentation

Discover how to find and characterize segmentation in consumer liking scores through a series of machine learning approaches. Learn to find meaningful consumer segments and evaluate these segments for stability. And to apply several common machine learning approaches to predict cluster segment based on consumer demographic, behavioral, and psychographic information. Speakers: Tian Yu (Aigora) Dr....
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Overheidsorganisaties investeren steeds meer in AI

Overheidsorganisaties wereldwijd passen steeds meer kunstmatige intelligentie toe om hun publieke doel te bereiken, maar overheidsmedewerkers maken zich ook zorgen over de impact van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. 36% van de (overheids)respondenten in het Gartner-onderzoek is van plan om in 2021 meer te investeren in AI en ML. Chatbots of conversational...
Best practices | 12 oktober 2021
12 oktober 2021

‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....

Ook de laatste bytes ontvangen?