Onderzoek | 16 augustus 2022
Ruim 2 op de 3 wil vierdaagse werkweek
Om een betere balans tussen werk en privé te creëren, is ruim 2 op de 3 Nederlanders (69,4%) voorstander van het invoeren van een vierdaagse werkweek. Behoud van het huidige salaris is wel een belangrijke voorwaarde (34,2%). Dit blijkt uit onderzoek van Europese HR- en payrolldienstverlener SD Worx, uitgevoerd door Multiscope. Een groot deel van...
Onderzoek | 07 juli 2022
Bi-culturele Nederlanders ondervertegenwoordigd in hoge posities mkb
Onderzoek van Motivaction laat zien dat bi-culturele Nederlanders nog steeds ondervertegenwoordigd zijn op management- en directieniveau in het mkb. Gemiddeld genomen blijkt het medewerkersbestand in het mkb een afspiegeling te zijn van de samenleving, maar dit is niet het geval op het niveau waar beslissingen genomen worden. Kleine(re) organisaties (met minder dan 50 werknemers) zijn...
Actueel | 14 juni 2022
PostNL draagt diversiteit- en inclusie-onderzoek over aan Ipsos
PostNL doet al een aantal jaar onderzoek naar diversiteit en inclusie onder zijn medewerkers met de Diversiteitsindex. Voor dit onderzoek is al jaren veel interesse vanuit andere organisaties. Daarom hebben PostNL en Ipsos een samenwerkingsovereenkomst getekend. Ipsos gaat het onderzoek in de markt zetten zodat ook andere organisaties hier verder actief mee aan de slag...
Actueel | 19 april 2022
Call for papers voor de Nederlandse Arbeidsmarktdag
Op donderdag 6 oktober 2022 vindt voor de zevende keer de Nederlandse Arbeidsmarkt Dag (NAD) plaats. Het centrale thema is ‘Werken in een duurzame economie’. Voor de aankomende ArbeidsmarktDag kunnen voorstellen voor een paper worden ingediend. De onderwerpen van papers en presentaties zijn breder dan het thema van de dag. Op de website van de NAD kunt...
Onderzoek | 14 april 2022
Meerderheid Nederlandse werknemers voelt zich veilig bij werkgever
Over het algemeen heerst er binnen Nederland een open en goede organisatiecultuur. De maatschappelijke onrust rondom gevallen van ongewenst en ongepast gedrag vertaalt zich niet naar lagere tevredenheidscijfers of meer gevoelens van onveiligheid bij werkend Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. De meeste medewerkers voelen zich emotioneel veilig bij...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 14 april 2022
Fijne collega’s zorgen voor werkgeluk jongeren
Wie gelukkig wil zijn met de keuze voor een (bij)baan, kan maar beter fijne collega’s om zich heen hebben. Die dragen namelijk het meeste bij aan het werkgeluk van Nederlandse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van Domino’s Nederland, uitgevoerd door DVJ Insights. Highlights onderzoek: Fijne collega’s, helemaal jezelf kunnen zijn en salaris staan in de...
Onderzoek | 05 april 2022
Ander reisgedrag na de pandemie
Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag. Ruim 1,9 miljoen werkende forenzen gaan structureel ander reisgedrag vertonen. Zij willen meer dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Dat blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom. Nu het thuiswerkadvies is...
Onderzoek | 10 maart 2022
Werknemers in de zorg stevig onder druk
Miles Research keek samen met PGGM&CO naar de werkdruk en de effecten van corona bij medewerkers in de zorg. Er werden 2.000 zorg- en welzijnsmedewerkers vergeleken met bijna 1.000 mensen die werken in andere sectoren. De uitkomsten waren op een aantal terreinen zorgelijk. Belangrijkste uitkomst was de huidige en verwachte werkdruk. Van de zorg- en...
Onderzoek | 01 maart 2022
Het Rijk voor derde jaar op rij favoriete werkgever
Net als in 2019 en 2020 staat het Rijk bovenaan de lijst van favoriete werkgevers onder de Nederlanders, de Nationale Politie volgt op plek 2. Shell stijgt van 4 naar 3. En nieuw in de top 10 zijn de GGZ en Google. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group. Het Rijk en de...
Actueel | 22 februari 2022
Werken in het marktonderzoek – de Marketing Research Society dook erin
De Engelse Marketing Research Society doet onderzoek in de sector naar het welbevinden van medewerkers, de moeite die het kost om mensen te vinden (en vast te houden) en vooral ook de zoektocht naar talent. De Marketing Research Society (MRS) publiceerde onlangs een eerste verkennend rapport om problemen rond rekrutering en personeelsbeleid in kaart te...
Bureaus | 03 februari 2022
Hoogste ranking Corporate Equality Index voor Nielsen
Voor de negende achtereenvolgende keer heeft Nielsen een 100%-ranking behaald in de 2022 Corporate Equality Index (CEI) van de Human Rights Campaign Foundation. De CEI meet het bedrijfsbeleid en de praktijk met betrekking tot LGBTQ+-gelijkheid. Nielsen is een van de 840 grote Amerikaanse bedrijven die dit jaar topscores behalen. De waardering ging vooral uit naar...
Onderzoek | 17 januari 2022
Flexibele werktijden na salaris het belangrijkst
Motivaction deed in opdracht van Rendement Uitgeverij onderzoek naar de beloning van werknemers. HR-professionals, OR-leden en andere ‘(mee)beslissers’ denken dat, naast loon, flexibiliteit in werktijd het belangrijkst is (60%), gevolgd door scholings- en ontwikkelingsmogelijkheden (58%). 47% van de respondenten stelt dat plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerken) een van de belangrijkste vormen van beloning is. 46% noemt...