Onderzoek | 07 november 2024
07 november 2024

Sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI

Uit de Consumer Privacy Survey 2024 van Cisco blijkt dat bewustzijn van het recht op privacy cruciaal is voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals AI. ▼ Volgens het onderzoek is 53% van de consumenten zich bewust van de nationale privacywetten, wat een stijging van 17% betekent ten opzichte van 2019….

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

10 marketingtrends om in de gaten te houden in 2025 

Kantar zet in Marketing Trends 2025 uiteen wat het komende jaar invloed heeft op marketing. Het rapport doet voorspellingen, ondersteund door houdings- en gedragsdata. Tien trends doen er volgend jaar toe, van merken die woke worden tot het oprekken van de grenzen van innovatie. ▼ Merken worden woke en dat legt ze geen windeieren  Uit…

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

De inhaalslag op diversiteit en inclusie

Ongeveer een jaar geleden schreef Ewout Witte over de in zijn ogen de weinig diverse en inclusieve sector. Een jaar later is er Diversiteit & Inclusie Taskforce aan het werk, opgericht door het Data & Insights Network. Ewout Witte mocht er adviezen aan uitbrengen en daarover schrijft hij in deze nieuwe blog.  ▼ De taskforce is…

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

AI smeedt kwalitatief en kwantitatief onderzoek aaneen

AI fungeert als een katalysator voor het samensmelten van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zegt Jake Gammon van YouGov, met als voorspelling dat we er over een paar jaar waarschijnlijk geen onderscheid meer tussen zullen maken. ▼ Inzichten zijn niet alleen sneller geworden, zegt Gammon, hun nauwkeurigheid is ook verbeterd. Tien jaar geleden betekende het analyseren…

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

Hoe fraude in online onderzoek terechtkwam (en hoe je ‘t moet tegengaan)

Toen de ChatGPT-hype begon, zo’n twee jaar geleden, groeide de bezorgdheid over fraude in online enquêtes binnen de sector. In april 2023 lanceerden organisaties als de Insights Association en ESOMAR het Global Data Quality Initiative, een wereldwijde campagne gericht op het handhaven van kwaliteit van enquêtes, en het tegengaan van fraude. Sebastian Berger (Head of…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Jongvolwassene wil morele visie van de leidinggevende

Jongvolwassenen (t/m 34 jaar) vinden het moeilijk om om te gaan met maatschappelijke thema’s in hun werk, zoals diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft van de leidinggevende respondenten onder de 35 jaar ervaart daardoor morele stress. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. ▼ Van…

Actueel | 05 november 2024
05 november 2024

Wat worden de top 10 technologietrends van 2025?

Onderzoeksconsultant Gartner heeft afgelopen week de 10 belangrijkste strategische technologietrends voor 2025 op een rijtje gezet. We nemen ze even met u door, van Agentic AI tot een nogal discutabele neurologische toepassing om te weten wat u voelt en denkt.  ▼ De belangrijkste technologietrends zijn: Agentic AI Agentic AI-systemen plannen autonoom en ondernemen zelf acties….

Actueel | 05 november 2024
05 november 2024

Aparte website GfK verdwijnt

NIQ en GfK gaan verder integreren, 16 maanden na de aankondiging van de fusie. Dat betekent dat de aparte website van GfK verdwijnt, en dat de merknaam alleen nog wordt gebruikt voor Tech & Durable- producten. ▼ Afgelopen zomer werd het consumentenpanel van GfK verkocht aan YouGov en dat maakt de weg vrij voor het…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Data-intelligence verder in de lift

Quest Software bracht samen met ESG (Enterprise Strategy Group) het 2024 State of Data Intelligence Report uit, waarin jaarlijks de rol van data intelligence bij het ontsluiten van waarde en het bouwen van datagestuurde ondernemingen wordt onderzocht. Datakwaliteit, beveiliging en analyse blijven drie belangrijk drijfveren in data-land. ▼ De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:…

Actueel | 05 november 2024
05 november 2024

‘Het vak van dataprofessional wordt nog altijd belangrijker’

Mark Vroegrijk won bij de jongste Data & Insights Awards de prijs voor Data Professional van 2024. Hij vertelt wat de prijs voor hem betekent en waarom toekomstige kandidaten vooral ook mee moeten doen. ‘Je krijgt een nog beter beeld van waar je zelf voor staat in je vakgebied.’ ▼ Afgelopen zomer won Mark Vroegrijk,…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Philippa Edward nieuwe global COO bij Verian Group

Verian heeft Philippa Edward benoemd tot wereldwijde Chief Operating Officer. Met haar benoeming wil Verian de focus op innovatie en efficiëntie verder uitbreiden. ▼ Philippa Edwards rapporteert aan de Global CEO en treedt toe tot Verian’s Executive Board. Samen met Steven Ramsey, Chief Financial Officer, en Zarina Ward, Chief People Officer, is de line-up van…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Air France-KLM legt AI-fundament met metadatamanagement

Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit. ▼ Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden…

Ook de laatste bytes ontvangen?