Onderzoek | 16 januari 2025
16 januari 2025

Vertrouw niet te veel op A/B-testen

Marketeers moeten voorzichtig zijn bij het gebruik van A/B-testen voor online advertenties op platforms zoals Meta en Google, zo stelt een nieuw onderzoek. Een advertentie die het goed doet heeft dat misschien eerder te danken aan het specifieke publiek dat de uiting ziet, dan aan creatieve elementen van de advertentie. ▼ Het onderzoek – gepubliceerd…

Onderzoek | 14 januari 2025
14 januari 2025

Pieken en dalen in de winkelstraat

Het jaar 2024 stond in het teken van pieken en dalen in de winkelstraatdrukte. De fluctuaties in bezoekersaantallen en de impact van economische onzekerheid maakten het tot een uitdagend jaar voor veel retailers. RMC, onderdeel van Motivaction en gespecialiseerd in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, zet de belangrijkste inzichten op een rij.   ▼ De eerste maanden…

Onderzoek | 09 januari 2025
09 januari 2025

AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out

AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika. ▼ Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Werknemers willen meer duurzaamheid op de werkvloer

Staat duurzaamheid een tree lager voor de gehele populatie (zie het onderzoek van MarketResponse in dit nummer), voor werknemers staat het hoog op de agenda. Dat blijkt uit het jaarlijkse nieuwjaarsonderzoek van pensioenaanbieder BeFrank, uitgevoerd door PanelWizard. ▼ Bijna de helft van de werknemers (45%) vindt het belangrijk dat de organisatie duurzaam is, en 43% wil…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Aandacht consument voor duurzaamheid daalt fors

Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. ▼ In alle onderzochte…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Vertrouwde stimuli versterken betrokkenheid en herinneringen

Persoonlijke relevantie maakt reclame effectiever. Mensen identificeren zich sneller met beelden die aansluiten bij hun persoonlijke ervaringen of voorkeuren. GroupM en DPG Media, deden er samen met alpha.one onderzoek naar. Dennis Hoogervorst, research en insights expert van DPG Grow, schreef er een artikel over. ▼ Met EEG-laboratoriumonderzoek, in combinatie met een duik in de wetenschappelijke…

Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Dit zijn de Beste Kerstcommercials van 2024 – volgens het brein

Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze…

Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Consument kiest voor bewust leven

Human8 heeft voor de vijfde keer het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport uitgebracht. Het draagt als titel ‘Fulfillment Rewired’, en er staan 12  consumententrends in die een krachtige verschuiving naar een bewust leven benadrukken, te midden van aanhoudende wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller levenstempo. ▼ De afgelopen vijf jaar heeft Human8 zich verdiept in de behoeften,…

Onderzoek | 10 december 2024
10 december 2024

Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering

Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Jongeren kiezen steeds vaker voor YouTube 


Met dagelijkse kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon, streeft YouTube traditionele tv en streamingdiensten zoals Netflix en Videoland voorbij in populariteit. Uit data, verzameld door Google en Channel Factory, blijkt verder dat vooral jongeren steeds vaker voor YouTube kiezen. ▼ YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt

Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een  gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…

Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties

In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…

Ook de laatste bytes ontvangen?