Dalende interesse in duurzaamheid stabiliseert, maar polarisatie neemt toe
De polarisatie rond duurzaamheid in Nederland neemt verder toe. Waar in 2024 duurzaamheid minder belangrijk werd gevonden dan in voorgaande jaren, is die dalende trend in 2025 gestabiliseerd. Tegelijkertijd groeit de tegenstelling tussen voor- en tegenstanders van duurzaamheid. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting van de Monitor Merk en Maatschappij (MMM) 2025, een jaarlijks onderzoek van…
81% van de Nederlanders vindt dat leiderschap anders moet
Samen met bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft Motivaction onderzocht wat Nederlanders verwachten van leiders in deze tijd. Het blijkt dat 81% van de Nederlanders vindt dat er nu een ander soort leiderschap nodig is dan voorheen. De roep om openheid, mensgerichtheid en zichtbaarheid was zelden zo luid, maar tegelijkertijd is er verdeeldheid over wat goed leiderschap…
Aandacht kun je berekenen
Volgens onderzoek van McKinsey & Co wordt aandacht beïnvloed door de mate van betrokkenheid van consumenten bij de content (focus) en de reden waarom ze content tot zich nemen (intentie). Het onderzoek stelt dat je die aandacht kunt berekenen. Dan kijk je niet alleen naar de hoeveelheid tijd die wordt besteed, maar ook naar hoe…
Vrouwensport in de lift – ook voor sponsors
Uit onderzoek van Nielsen Sports, in samenwerking met SponsorRingen, blijkt dat vrouwen onder de 30 jaar steeds vaker interesse tonen in vrouwensport dan oudere generaties. Die ontwikkeling gaat gepaard met toenemende zichtbaarheid, een groeiend publiek en sterke sportieve prestaties. ▼ De prestaties van Nederlandse sporters dragen bij aan de ontwikkelingen van de vrouwensport. Nederlandse vrouwen…
Ipsos AI-monitor 2025 – we vertrouwen AI meer dan mensen
In het vierde jaarlijkse onderzoek naar de houding ten opzichte van AI zet Ipsos de schijnwerpers op hoe bedrijven en merken AI in de toekomst kunnen gebruiken – en hoe AI het vertrouwen van het publiek kan beïnvloeden. Het onderzoek – gehouden in 30 landen wereldwijd – kijkt ook naar wat we verwachten van AI:…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede
Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…
Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies
Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…
Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje
De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid onder vakantiegangers. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn meer tevreden dan 50-plussers. Dat alles blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, met onderzoek onder bijna 5.200 Nederlanders. ▼ De gemiddelde NPS van…
Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025
Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee de Efteling op, dat de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17….
What’s Happening Online 2025
Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…
Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht
Storytelling stelt merken in staat een diepere band met de doelgroep op te bouwen. Een merkverhaal leidt niet alleen tot een positievere merkperceptie, maar ook tot een stijging in omzet. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media Radio door dentsu naar het effect van storytelling binnen audiocommercials. ▼ Het onderzoek bestond uit deskresearch, uitgebreid statistisch…
98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen
Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…