AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede
Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…
Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies
Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…
Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje
De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid onder vakantiegangers. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn meer tevreden dan 50-plussers. Dat alles blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, met onderzoek onder bijna 5.200 Nederlanders. ▼ De gemiddelde NPS van…
Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025
Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee de Efteling op, dat de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17….
What’s Happening Online 2025
Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht
Storytelling stelt merken in staat een diepere band met de doelgroep op te bouwen. Een merkverhaal leidt niet alleen tot een positievere merkperceptie, maar ook tot een stijging in omzet. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media Radio door dentsu naar het effect van storytelling binnen audiocommercials. ▼ Het onderzoek bestond uit deskresearch, uitgebreid statistisch…
98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen
Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…
AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur
Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…
Booking.com in Top 100 waardevolste merken
Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…
Nepnieuws en desinformatie een wereldwijd probleem
Meer dan 80% van de volwassenen in 35 landen vindt dat nepnieuws en desinformatie een probleem vormen, en 59% ziet het zelfs als een groot probleem. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Het onderzoek zegt ook: hoe groter de bezorgdheid over nepnieuws, hoe minder mensen tevreden zijn met de democratische waarden in…
Jongeren en welzijn – geen match
Jongeren gedijen wereldwijd niet meer zo goed als vroeger, zo blijkt uit de Global Flourishing Study, een onderzoek onder 200.000 mensen in 22 landen. Jongeren tussen 18 en 29 jaar ervaren niet langer een hoog niveau van welzijn en geluk. Dat kan zich pas weer herstellen rond het 50ste levensjaar. ▼ Jongeren, je gelukkig voelen…
Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op
De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar. ▼ In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie…