De coronapandemie heeft er de afgelopen twee jaar mede voor gezorgd dat medewerkers andere wensen en behoeften hebben. Online, thuis- en hybride werken zijn niet meer weg te denken. De employee journey experience is veranderd, en onboarden, maar ook offboarden, is belangrijker dan ooit. Dat blijkt uit het onderzoek Employee journey experience 2022 van Integron.
‘Medewerkers hebben definitief gewijzigde behoeften. Denk aan hybride werken, de werk- en privébalans en de groter wordende behoefte aan ontwikkeling en ontplooiing’, zegt Arjen Maliepaard, directeur bij Integron. ‘Daar komt de economische groei van de afgelopen anderhalf jaar bij. De krapte op de arbeidsmarkt brak in de eerste helft van dit jaar alle records. Volgens CBS stonden er 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen. Bijna iedere werkgever in Nederland heeft dus te maken met de nummer-1-uitdaging: hoe behoud ik mijn medewerkers en weet ik nieuwe medewerkers aan me te binden?’
Geen realistisch beeld
Volgens Maliepaard is de onboarding-fase, oftewel het moment dat een medewerker start binnen het bedrijf, enorm belangrijk. ‘Maar liefst 26% van de medewerkers zegt dat het van tevoren geschetste beeld over de werkgever niet overeenkomt met de realiteit. Medewerkers vinden onder meer dat doorgroeimogelijkheden, de cultuur en werkomstandigheden anders zijn dan is voorgesteld.’ De onboarding experience scoort gemiddeld zelfs iets slechter dan in 2021. Alleen de mate waarin de medewerker zich opgenomen voelt in het team scoort positiever (+16%).
Ambassadeurs
Ook de offboarding kan stukken beter, zo blijkt uit het onderzoek. Iets meer dan een derde (36%) ervaart een goed offboardingsproces. En slechts 9% van de medewerkers beveelt hun vorige werkgever aan. Maliepaard: ‘Medewerkers die op een goede manier weggaan, kunnen ook ambassadeurs voor hun vorige werkgever zijn. Dat weegt mee in hoe een organisatie zich onderscheidt. Positief is dat in 2022 44% van de medewerkers een exitgesprek heeft gehad. Dat is meer dan in 2021.’
Daling employee-NPS
De on- en offboardingsontwikkelingen lijken zich te vertalen naar het enthousiasme, berekend via de employee Net Promoter Score. Die bedroeg in 2021 +12 en is in 2022 +11. Dat is geen vooruitgang. Sterker: een op de vijf medewerkers is weinig tot niet enthousiast. Over de gehele linie ligt de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse medewerkers op een 7,4. Hetzelfde niveau als vorig jaar.