Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open.
▼
In alle onderzochte productcategorieën, met uitzondering van auto’s, is het belang dat men hecht aan duurzame aspecten teruggelopen. In de categorie energie is dit belang zelfs met 12% gedaald ten opzichte van vorig jaar. De consument heeft dus duidelijk andere prioriteiten. Zo vinden minder mensen dat we in Nederland meer actie moeten ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan. Daarnaast zijn er minder mensen die activisme nodig vinden om de overheid duurzamer beleid te laten ontwikkelen en bedrijven duurzamer te doen ondernemen.
Verder is men het afgelopen jaar minder gaan letten op wat bedrijven doen op het gebied van duurzaamheid, en verwachten ook minder mensen dat bedrijven hen informeren over hun duurzaamheidsbeleid of over een duurzame levensstijl.
Ander politiek klimaat
Onderzoekers Gerrit Piksen en Bart Brüggenwirth signaleren ook dat minder mensen een groter vertrouwen hebben in merken als die laten zien dat ze duurzaam ondernemen: ‘Consumenten ervaren weinig daadkracht en urgentie bij de overheid en het bedrijfsleven, nu er een ander politiek klimaat is ontstaan. Ze vragen zich af waarom je dan als consument wel in actie zou komen. Het is de uitdaging voor bedrijven om door die onverschilligheidsbarrière heen te breken door duurzaamheid verder te integreren in het beleid en te laten zien waarom duurzaamheid aantrekkelijk of relevant voor ze is.’