Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022, met een merkwaarde van 947,1 miljard dollar. Google staat op de tweede plaats en is een van de snelste stijgers in de lijst, met een toename van de merkwaarde van 79% tot 819,6 miljard dollar.
De gezamenlijke waarde van ’s werelds Top 100 meest waardevolle merken is het afgelopen jaar met 23% gestegen, tot $8,7 biljoen. Zevenendertig merken hebben hun positie dit jaar verbeterd. In 2022 is meer dan driekwart van de totale merkwaarde afkomstig van Amerikaanse bedrijven. De categorieën Media & Entertainment, Business Solutions & Technology Providers en Retail zijn goed voor meer dan de helft van de totale waarde van de Top 100-ranglijst.
Amazon zakte van 1 naar 3, op 4 en 5 staan – net zoals vorig jaar – Microsoft en Tencent; McDonald’s steeg drie plaatsen naar nummer 6. Op 7 staat Visa (één plaats omhoog), en op 8 en 9 Facebook en Alibaba die elk twee plaatsen zakten. Nieuwkomer op 10 is Louis Vuitton
Belangrijkste trends:
- Microsoft, Zara en IBM lopen voorop in de nieuwe Kantar Sustainability BrandZ Index, waaruit blijkt dat duurzaamheid nu al 3% van de merkwaarde uitmaakt, wat naar verwachting zal stijgen.
- Tesla is een van de grootste succesverhalen van dit jaar met een stijging van nummer 47 naar nummer 29 op de ranglijst. Dit weerspiegelt de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen, die in 2021 meer dan is verdubbeld.
- Louis Vuitton is het eerste luxe merk dat de wereldwijde Top 10 haalt, wat de groei van de luxemarkt wereldwijd en in China in het bijzonder weerspiegelt. Louis Vuitton kende dit jaar een groei van 64% in merkwaarde en is het eerste Europese merk dat de wereldwijde Top 10 bereikt sinds 2010.
- Nieuwkomers in de ranglijst van 2022 komen uit verschillende categorieën. Energie- en chemiebedrijf Aramco is de hoogst genoteerde nieuwkomer op nummer 16. Het Indiase IT-diensten- en consultancybedrijf Infosys staat op 64. Het Nederlandse Adyen neemt als nieuwkomer met een merkwaarde van $21.757 mln plek 96 in.
- Chinese merken houden sterk stand, ondanks de pandemie, en staan twee keer in de wereldwijde Top 10 met Tencent en Alibaba. China is ook de enige markt die de dominantie van de VS in de categorie Media & Entertainment evenaart, met WeChat op plek 5 en TikTok op plek 9.
Verdere bevindingen:
- De pandemie heeft de groei van e-commerce in de retailsector verder versneld, waardoor merken die een sterkere band met de consument hebben in staat waren om hun groei online en daarbuiten te bestendigen.
- Portfoliomerken die blijven innoveren en hun aanbod diversifiëren, blijven groeien. Merken die afhankelijk zijn van één categorie of markt hebben het grootste risicoprofiel, terwijl merken die hun aanbod hebben gediversifieerd naar meer categorieën en markten een snellere groei van de merkwaarde toonden en een grotere kans hebben op een bovengemiddelde groei.
- Meer dan in het verleden moeten merken vandaag de dag vertrouwen opbouwen op basis van maatschappelijke prestaties en niet alleen op basis van productprestaties. Dit kan een maatschappelijk doel zijn dat in de hele organisatie is geïntegreerd. Nike is een goed voorbeeld met zijn voortdurende inzet om te inspireren en innoveren voor iedereen, met name meisjes en minderheidsgroepen, en niet alleen voor topsporters.