Bedrijven die continu investeren in lange-termijn-marketing en het bouwen van sterke merken lijken de coronacrisis veel beter te doorstaan. Voor de pandemie uitbrak, zag het ernaar uit dat de totale merkwaarde van de Top 100 met 9% zou groeien. Ondanks COVID-19 zag de Top 100 de totale merkwaarde toch nog met 5.9% toenemen.
Dat blijkt uit de 2020 BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands die WPP en Kantar onlangs lanceerden. De totale merkwaarde van de Top 100 tikt nu de 5 biljoen dollar aan.
Amazon blijft ’s werelds waardevolste merk
De Top 100 heeft zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger en stabieler getoond dan tijdens de crisis van 2008. De merken groeiden met 227 miljard dollar in merkwaarde het afgelopen jaar.
Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en dit jaar met maar liefst 32% (100 miljard dollar) gegroeid naar 415.9 miljard dollar. Amazon is daarmee goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de Top 100.
Tech-merken domineren ranking
Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10% aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de Top 100. Apple bekleedt net als vorig jaar de tweede positie in de Top 100 (+14%). Microsoft heroverde de derde plek (+30%), met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de Cloud werkten.
Veel Chinese merken in de Top 100
Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. We vinden 17 Chinese merken in de lijst. Alibaba (+16%, nr. 6) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door Internetgigant Tencent (+15%, nr. 7).
Het Nederlandse tintje aan BrandZ
In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde Top 100 vinden we Shell terug op plek 83. Shell voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar schopte het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.
Innovatieve en creatieve merken doen het beter
We zagen dit jaar in de BrandZ Top 100 ook dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is, nu mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft zal begrijpen waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op 79.
Retail sector groeit hardst, mediamerken doen het ook prima
De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Met dank aan de grote spelers in de e-commerce die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond, zoals Amazon, Alibaba en JD (+24%, nr. 52). Maar ook Walmart (+24%, nr. 27) die de laatste tijd flink investeerde in e-commerce, doet het goed.
In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix (+34%) steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn (+31%, nr. 43) en Xbox (+18%, nr. 65) stegen flink in de Top 100.
Nog een paar belangrijke trends uit de BrandZ global Top 100:
- Vijf nieuwe binnenkomers in de Top 100:
o TikTok (nr. 79)
o UnitedHealthcare (nr. 86)
o Bank of China (nr. 97)
o Lancôme (nr. 98)
o Pepsi (nr. 99).
- MasterCard bereikt voor het eerst de Top 10 dit jaar en eindigt op plek 9.
- Duurzaamheid is de nieuwe luxe – Jongere consumenten verwachten luxe, maar dan wel gemaakt van duurzame materialen en met minder verpakkingen. Vier luxe merken haalden de Top 100 dit jaar.
Het BrandZ™ Top 100-rapport – de ranglijst en resultaten voor de belangrijkste regio’s en sectoren – is te downloaden via Kantar. En ook kun je de BrandZ-app downloaden.
Over de 15e editie van de BrandZ™ Top 100 Most Valuable Brands
De ranglijst van BrandZ wordt vastgesteld door consumer insights te combineren met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van merken (marktgegevens van Bloomberg). We ondervroegen bijna 4 miljoen consumenten wereldwijd over meer dan 17.500 verschillende merken in 51 markten.
Hoe de consument naar een merk kijkt, bepaalt de mate waarin dat merk kan groeien. BrandZ geeft merken handvatten om hun strategie aan te passen en hun merkwaarde ook op de langere termijn te vergroten. Een merk wordt pas dan in het onderzoek opgenomen als:
- het eigendom is van een beursgenoteerde onderneming, of hun financiële gegevens op een andere manier openbaar zijn;
- het gaat om een unicorn*-merk waarvan de meest recente waarde openbaar is (in voorgaande jaren werden alleen beursgenoteerde of gecontroleerde bedrijven meegenomen in het onderzoek).
Er zijn ook aparte BrandZ ranglijsten beschikbaar voor Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië,Japan, Latijns-Amerika (Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Mexico, Peru), Nederland, Zuid-Afrika, Spanje, VK, Verenigde Staten.
*Een unicorn-merk is een startup die gewaardeerd wordt op minimaal 1 miljard dollar.
Bron: Persbericht Kantar, 6 juli 2020