Ten opzichte van vorig jaar is over vrijwel alle kanalen gepersonaliseerde marketingcommunicatie toegenomen. Dat blijkt uit het tweede deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020, waarvoor branchevereniging DDMA 135 Nederlandse organisaties heeft ondervraagd.
De marketingkanalen waarbij de personalisatie van communicatie het meest is gestegen zijn display advertising (van 63% naar 85%), direct messaging (72% naar 90%), social (van 54% naar 66%) en search advertising (van 61% naar 72%).
Het onderzoek laat zien dat er binnen het Nederlandse bedrijfsleven een duidelijke communicatiestandaard is ontstaan. Vrijwel alle organisaties zetten een eigen website (97%), e-mail (96%) en social media (90%) in om te communiceren met (potentiële) klanten.
Vertrouwen in data
Van de grote organisaties gebruikt 73% acht of meer kanalen om met klanten te communiceren. Bij kleine organisaties, met 100 of minder werknemers, is dit 24%.
Het vertrouwen in data is onmiskenbaar aanwezig: 82% van de organisaties is van mening dat data leidend moeten zijn bij het optimaliseren van kanalen. Investeringen in data-driven marketing hebben binnen de sector dan ook het meest bijgedragen aan meer en/of betere klantdata (bij 44% van de organisaties), meer en/of betere leads (42%), meer inzicht in klanten (39%), grotere naamsbekendheid (33%) en betere samenwerking tussen verschillende afdelingen (31%).
Chatbots marketingtrend
Gebruikers van direct mail verwachten daarvoor volgend jaar minder budget (zegt 42%). Dat ligt in lijn met de gedaalde inzet van direct mail (dit jaar zet 53% direct mail in, tegen 80% in 2019). Chatbots worden ook het vaakst genoemd als veelbelovende marketingtrend.
Van de organisaties geeft 88% aan deels of volledig inzicht te hebben in wat marketinguitgaven opleveren. 18% heeft zelfs een volledig beeld over alle kanalen heen, een lichte stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar.
Geen privacyzorgen
Ondanks de toename van het aantal regels, maakt het Nederlandse bedrijfsleven zich vooralsnog weinig zorgen over privacy en AVG-compliance. Slechts 15% van de ondervraagde organisaties bestempelt dit als een uitdaging.