De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13%. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK.
De groei in online bestedingen was in 2019 en 2020 respectievelijk 3% en 6%, maar in 2021 steeg dat naar 16%. De groei in online aankopen was 7% in 2019, piekte met 26% in 2020 en was in 2021 nog steeds hoog met 13%. Het totale bedrag dat een consument online besteedt is toegenomen van € 1900 naar € 2180, een stijging van 15%.
In het eerste kwartaal van 2021 kochten consumenten nog massaal producten online (+43%), in het tweede en derde kwartaal was er een bescheiden groei van 5% en 8% en in het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een krimp van 1%. Voor diensten is er een omgekeerd beeld: rode cijfers in het eerste kwartaal (-52% in online aankopen), maar in het tweede kwartaal krabbelde de dienstensector op na versoepelingen van de reisbeperkingen. In het vierde kwartaal was er stijging van 63%.
Van offline naar online
De verschuiving van offline naar online zet in 2021 verder door. Het aandeel van online in de totale aankopen nam toe naar 13% (2020: 11%, 2019: 8%). Ook het online aandeel in de totale bestedingen is op jaarniveau gestegen: van 27% naar 31%. De stijging is vooral te danken aan de groeiende online uitgaven aan producten.
Bijna een derde van alle aankopen (29%) is met een smartphone gedaan (in 2020: 25%). De meeste aankopen worden met iDEAL afgerekend.
Stijging bij vakanties en uitjes
De sterkste stijging in online bestedingen zit bij pakketreizen (+42%), losse vliegtickets en accommodaties (+33%) en tickets voor attracties en evenementen (+32%). De populariteit van online boodschappen is ook toegenomen. Dit uit zich niet alleen in een groei van 28% in de online bestedingen, maar ook het online aandeel in de bestedingen stijgt van 6% naar 8%. Er zijn meer online kopende huishoudens (2,4 miljoen in het vierde kwartaal) en meer online aankopen per kopend huishouden (6,5 aankopen in het vierde kwartaal).