De grote digitale mediaconsumptie van 2020 – als gevolg van de pandemie – hield ook in 2021 aan. Vooral het gebruik van social media, (video)bellen, chatten en appen is toegenomen. Dat blijkt uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK.
In 2021 communiceerde 90% van de Nederlanders wel eens via sociale media en 75% maakte gebruik van videobellen. Liefst 94% van de Nederlanders appte of chatte minimaal een keer per week. Whatsapp is daarmee veruit het meest gebruikte platform, op afstand gevolgd door Messenger en Facebook.
De keuze voor platformen verschilt nogal per leeftijdsgroep. Zo maken 13-17-jarigen opvallend veel meer gebruik van Snapchat en TikTok dan volwassenen. TikTokkers in die leeftijd spenderen er wekelijks bijna zes uur aan. Daarnaast zitten ze ook nog ruim vier uur per week op Snapchat.
Snapchat wordt significant vaker gebruikt om in contact te blijven met mensen die voor jou belangrijk zijn, en het geeft je vaker een gevoel onderdeel uit te maken van een gemeenschap. TikTok wordt meer gebruikt voor vermaak, ontspanning en inspiratie. Daarnaast blijven gebruikers via TikTok vaker op de hoogte van de nieuwste trends.
Informatiebehoefte
De populairste social media onder Nederlandse volwassenen zijn Facebook, Whatsapp, Instagram, Messenger en LinkedIn. Nederlanders ouder dan 18 jaar maken significant vaker gebruik van Facebook, LinkedIn en Messenger dan 13-17-jarigen.
De pandemie heeft een aanzienlijke impact gehad op de informatiebehoefte van Nederlanders. De nieuwsconsumptie bleef in 2021 op een hoog niveau: 86% volgt wel eens nieuws via nieuwssites of nieuwsapps. Het gebruik van podcasts nam in 2021 verder toe tot gemiddeld een op de drie. Het aandeel podcastluisteraars is het hoogst onder 13-34-jarigen. Podcasts voorzien daarmee ook in de informatie- en nieuwsbehoefte van moeilijk te bereiken doelgroepen. Veruit het grootste deel van de podcastluisteraars beluistert ze via Spotify.