Ongeveer eenderde van de consumenten vindt tv-reclame ‘vermakelijk’ (34%) en ‘informatief’ (30%) – en dat zijn hogere cijfers dan voor reclame op sociale media (respectievelijk 17% en 19%).
Ondanks de groeiende bestedingen aan advertenties worden sociale mediacampagnes door het publiek meestal ‘buitensporig’ of ‘opdringerig’ genoemd. De grootverbruikers van digitale media zijn ook het meest bestand tegen gerichte reclame, wat juist een van de belangrijkste voordelen van digitale campagnes ondermijnt.
Meer uitkomsten: Jongere doelgroepen willen op emotioneel niveau in contact komen met reclame, terwijl oudere doelgroepen op zoek gaan naar productinformatie. Meer dan de helft (53%) van de consumenten zegt dat een buitensporig aantal advertenties een negatieve invloed heeft op hun kijk op het merk. Jongere doelgroepen worden online gemakkelijk afgeleid: 49% zegt regelmatig te schakelen tussen meer smartphone-apps.
De bevindingen komen uit een analyse van de houding tegenover reclame, digitale media, merken en datagestuurde targeting in Engeland en Amerika, zoals uitgevoerd door insights-leverancier GWI in samenwerking met WARC.
Bron: warc.com