Marketeers moeten werken aan vertrouwen

Door Jan Roekens | 25-01-2022

Overheid en media hebben te kampen met wantrouwen, en van het bedrijfsleven wordt ook verwacht dat het met een vertrouwenwekkende boodschap naar buiten komt. In de Edelman Trust Barometer worden aanbevelingen gedaan.

Een meerderheid van de respondenten (59%) neigt naar wantrouwen totdat ze een bewijs van betrouwbaarheid zien. Bijna de helft van de 36.000 respondenten in 28 landen vindt dat de overheid (48%) en de media (46%) verdeeldheid zaaien in de samenleving. Ook marketeers moeten nadenken over de vraag hoe je sceptici kunt overtuigen, al is het maar om het feit dat 63% van de respondenten vindt dat bedrijven het niet zo nauw nemen met de waarheid.

Mensen eisen meer van het bedrijfsleven, vooral als het gaat om:

  • Klimaatverandering (52%)
  • Economische ongelijkheid (49%)
  • Omscholing van personeel (46%)

Een forse meerderheid (81%) wil dat CEO’s het voortouw nemen bij het aankaarten van overheidsbeleid en het bedenken van oplossingen voor maatschappelijke problemen.

Edelman geeft een paar aanbevelingen:

  • Aandacht voor milieu, maatschappij en corporate governance vormt de kern van de bedrijfsstrategie.
  • Neem actie op het gebied van klimaatverandering.
  • Werk samen met deskundige organisaties om te innoveren en impact te genereren.
  • Communiceer verantwoord, laat zien wat je bereikt, verdien het vertrouwen van mensen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?