Media moeten vertrouwen kweken, niet alleen desinformatie ontkrachten

Door Jan Roekens | 19-01-2022

Nieuw onderzoek stelt dat nieuwsmedia zich meer moeten richten op de acceptatie van betrouwbare informatie, meer dan op het bestrijden van desinformatie.

Ontmaskering, misinformatie factchecken, de leugen bestrijden, het zijn in de nieuwsvoorziening essentiële zaken, maar volgens de Harvard Kennedy School hebben ze slechts een minimaal effect op het vertrouwen van burgers in betrouwbare nieuwsorganisaties. Want vertrouwen komt op een andere manier tot stand.

De boodschap klinkt dus eenvoudig, maar is dat allerminst. En wat voor nieuwsorganisaties geldt, geldt net zo goed voor bedrijven en merken.

Binnen- en buitenlandse onderzoek (o.a. van Pew) constateerde al eerder dat het vertrouwen in nieuws in nieuwsmedia in algemene zin afneemt, en dat lezers en kijkers zich steeds meer identificeren met specifieke nieuwsmerken.

Interventies

Onderzoekers van het Reuters Institute van de Universiteit van Oxford deden simulatie-onderzoek met nieuws en nieuwsmedia. Daarbij bleek dat acceptatie van nieuws uit betrouwbare bronnen de ‘informatiescore’ eerder verhoogt, dan de pogingen om desinformatie af te wijzen of te bestrijden. Maar hoe verhoog je dan de acceptatiegraad? Dan kan door ‘interventies’, en die klinken misschien wat standaard: leg in kaders uit hoe het nieuwsverhaal is gemaakt, label het bericht veel duidelijker (nieuws, opinie etc.), neem factchecks op en geef de lezer ook middelen in handen om zelf de feiten te checken (met verwijzingen etc.).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?