Het zijn ongewone tijden en in veel jonge gezinnen wordt er flink gebruikgemaakt van media. Gemiddeld driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Zo blijkt uit het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek dat vorige week is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen die nog tot en met vrijdag duren.
Jonge kinderen besteden per dag gemiddeld een uur en drie kwartier aan beeldschermen, tegenover nog geen half uur aan lezen. Acht op de tien ouders vragen zich dan ook af wat een gezonde schermtijd is. En evenveel ouders worstelen met de vraag hoe ze hun kind iets anders kunnen laten doen dan beeldschermen gebruiken. Verder vragen ouders zich af hoe ze hun eigen mediagebruik kunnen beperken als voorbeeld voor hun kind. De helft van de ouders (50%), en dan met name hoogopgeleiden (62%), gelooft dat ze met het eigen beeldschermgebruik veel invloed hebben op hun kind.
Uit het onderzoek blijkt dat bewust samen media gebruiken minder vaak voorkomt ten opzichte van andere opvoedstrategieën. Nog niet eens de helft van de ouders (48%) kijkt regelmatig mee met de filmpjes die het kind kijkt of kiest regelmatig samen met het kind leuke websites of apps (42%).
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Netwerk Mediawijsheid door prof. dr. Peter Nikken, lector Jeugd en Media aan Hogeschool Windesheim en Choice Insights & Strategy. Kijk ook op Iene Miene Media-onderzoek.