Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt

Door Geplaatst door de redactie | 19-11-2024

Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken en verzekeraars?

Net als oudere generaties maakt ook Gen Z zich zorgen om bankfraude. Maar liefst twee derde van is weleens bang om slachtoffer te worden van fraude, met 16% die hier regelmatig tot vaak aan denkt. Dit ligt in lijn met de bezorgdheid bij oudere generaties, maar er is één verschil: Gen Z kent vaker iemand in zijn omgeving die slachtoffer is geworden van bankfraude (31%). Dit percentage ligt hoger dan bij andere generaties en kan verklaren waarom deze groep het belangrijk vindt dat banken beschermingsmaatregelen treffen.

Interessant is de verdeling van verantwoordelijkheid. Waar veel oudere consumenten vinden dat het beschermen tegen fraude een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de bank en henzelf is, hecht Gen Z meer waarde aan hun eigen rol in dit proces. Ongeveer 23% van hen vindt dat bescherming voornamelijk of volledig hun eigen verantwoordelijkheid is, wat hoger is dan bij andere generaties. Het vertrouwen in de bank blijft echter relatief groot, met 66% die gelooft dat hun bank er alles aan doet om ze te beschermen.

Van woorden naar actie

Voor Gen Z is duurzaamheid geen mooi praatje, maar een must. Ruim de helft van deze generatie vindt het belangrijk dat financiële instellingen hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van milieu, mens en maatschappij. Dit is vergelijkbaar met andere generaties, maar Gen Z verwacht meer transparantie en actie dan hun oudere tegenhangers. Ze noemen als belangrijke maatregelen bijvoorbeeld dat banken geen leningen zouden moeten verstrekken aan niet-ethische bedrijven of vervuilende industrieën, zoals de wapenhandel of fossiele brandstoffen. Ze hechten daarnaast aan open communicatie. Weten waar hun geld naartoe gaat, geeft ze zekerheid dat dit op een verantwoordelijke manier gebeurt.

Opvallend is dat Gen Z ook zelf actie onderneemt. Meer dan andere generaties zoeken zij bewust naar informatie over het duurzaamheidsbeleid van hun bank of verzekeraar. Sommigen openen zelfs duurzame spaarrekeningen of investeren in groene fondsen. Waar andere generaties vooral vertrouwen op de initiatieven van de bank, neemt Gen Z het heft in eigen hand. Een kwart is zelfs bereid iets meer te betalen voor een duurzamere verzekering of betaalpakket als daarmee positieve impact wordt gecreëerd.

Hoge verwachtingen

Hoewel Gen Z zich actief inzet voor duurzaamheid, zijn ze gematigd tevreden over de prestaties van hun eigen bank. Zo’n 44% vindt dat die zich voldoende inspant voor duurzaamheid, en 39% waardeert de openheid van hun bank over investeringen. Dit zijn bemoedigende cijfers, maar ook signalen dat er nog ruimte is voor verbetering. Gen Z verwacht dat banken en verzekeraars zich niet alleen inzetten voor duurzaamheid, maar ook stappen zetten op het gebied van recycling, duurzaam gebruik van materialen en diversiteit en inclusie.

Duurzame toekomst

Waar oudere generaties vaak vasthouden aan traditionele banken en een passieve houding aannemen, daagt Gen Z de financiële sector uit met nieuwe verwachtingen en eisen. Voor hen zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid belangrijke pijlers, en ze zijn bereid om zelf actie te ondernemen wanneer hun bank niet aan deze eisen voldoet. De boodschap van deze generatie is duidelijk: financiële instellingen die succesvol willen zijn, moeten verder kijken dan de cijfers en zich richten op een duurzame toekomst.

Het rapport is hier gratis te downloaden.

Auteur: Fernando McDougal, Senior Research Consultant, Ruigrok

Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?