Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid van tegenhanger Green Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction.
Black Friday heeft inmiddels een vaste en stevige positie in het Nederlandse retaillandschap. De bekendheid van het fenomeen als aftrap van het cadeauseizoen nadert de 100%, en de afgelopen vijf jaar stortte steeds een kwart van de Nederlanders zich in het strijdgewoel. Voor dit jaar wordt een stijging van het aantal shoppers verwacht, met waarschijnlijk meer doelgericht koopgedrag dan in eerdere jaren. 32% zegt op koopjesjacht te willen gaan. Vooral jongeren tot 35 jaar hebben er zin in: 53% zegt dat ze mee gaan doen, waar dat onder 55-plussers nog maar 16% is. Daarnaast zijn vrouwen duidelijk meer geïnteresseerd in Black Friday (36%) dan mannen (28%).
Green Friday
Green Friday, de oproep van een toenemend aantal bedrijven om minder en bewuster te consumeren en juist niet aan de koopjesjacht mee te doen, deert de populariteit van Black Friday vooralsnog niet. Toch is 26% van de Nederlanders er inmiddels mee bekend (2022: 21%), en is hun oordeel overwegend positief tot neutraal. Zo vindt ongeveer de helft Green Friday een sympathiek en goed initiatief, en inspirerend bovendien. Aan geloofwaardigheid (37%) valt nog wel het nodige te winnen, maar toch ondersteunt een kwart (27%) de oproep door niet aan Black Friday mee te doen. De harde kern van deze groep is terug te vinden in de leeftijdsgroep 65+.
Besteding +15%
Bijna zes op de tien Black Friday-fans weten een inschatting te maken van het te besteden bedrag. Gemiddeld komt de schatting uit op € 330,-, zo’n 15% procent meer dan de € 288,- van 2022. Bijna één op de vijf Black Friday-shoppers meldt dat ze veel gerichter op zoek zullen gaan naar een bepaald artikel dan in eerdere jaren, terwijl het aantal aankopen zonder directe reden juist daalt. Dit duidt op een meer weloverwogen planning, op een strakkere budgettaire discipline en op het bewust uitstellen van aankopen tot Black Friday.
Schoenen en bovenkleding
Schoenen (29%), bovenkleding (26%) en geurtjes (19%) vormen dit jaar de top drie van de naar verwachting meest gekochte artikelgroepen. Ze worden op de voet gevolgd door speelgoed en huishoudelijke apparaten (beide 18%). In vergelijking met vorig jaar zijn vooral meubels en woonaccessoires (- 7%), smartphones (- 6%) en televisies (- 6%) minder in trek. De daling voor TV’s is verklaarbaar: vorig jaar rond deze tijd werd het WK voetbal in Qatar gespeeld, en sportevenementen van die omvang zorgen altijd voor een boost van de verkopen van televisies.
Informatiebron
Bijna negen op de tien consumenten (87%) die Black Friday hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf op het aanbod. Websites van winkels (55%) zijn wederom de meest genoemde bronnen van informatie, op ruime afstand gevolgd door websites van merken (36%) en online zoekmachines (32%). Oriëntatie in de fysieke winkel zal dit jaar veel minder plaatsvinden (23%) dan in 2022 (30%).