Ruigrok NetPanel deed eind 2020 in Nederland en België onderzoek naar e-commerce-aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat bijna eenderde van de Nederlanders (31%) meer vertrouwen heeft in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame (20%) is dat een stuk lager.
De producten die Nederlanders het afgelopen jaar het meest online hebben gekocht zijn achtereenvolgens kleding, spullen voor huis & tuin, boeken/games/cd’s/dvd’s, avondeten, vakantie/reis/hotel/appartment en verzorgingsproducten. 29% koopt weleens boodschappen online. Vrouwen kopen significant vaker speelgoed, verzorgingsproducten, boodschappen, kleding & make-up. Mannen kopen significant vaker computer/mobiele telefoon, andere elektronische apparatuur, financieel product en klusartikelen.
Aan de respondenten die door reclame geïnspireerd raakten om online aankopen te doen werd gevraagd waaraan die reclame moet voldoen? Het belangrijkste is dat de reclame een product moet bevatten dat relevant is voor de persoon zelf. Dan volgt ‘de reclame moet leuk zijn om naar te kijken’, ‘de reclame moet te begrijpen zijn’ en ‘de situatie moet herkenbaar zijn’. Het minst belangrijk vindt men dat de reclame iets nieuws moet leren.
Reclame
Vertrouwen in de bezorging door webshops is al redelijk hoog, gezien het feit dat Nederlanders volop online bestellen. Reclame zorgt ervoor dat dit vertrouwen nog hoger wordt. Van de ondervraagden is 31% het eens of helemaal mee eens met de stelling ‘wanneer een webshop reclame maakt op TV heb ik er meer vertrouwen in dat de producten die ik bestel ook daadwerkelijk bezorgd zullen worden’. Voor radio is dat percentage iets lager: 27%. Voor online reclame (20%) en social media (16%) wordt daar een stuk minder vaak mee ingestemd.
Minder online in België
Ruigrok NetPanel heeft in december 2020 hetzelfde onderzoek uitgevoerd in Vlaanderen en Wallonië. Waar we zien dat in Nederland 97% van de bevolking in het afgelopen jaar een aankoop online heeft gedaan, is dit in België niet veel minder met 94%. Wel is het zo dat het aandeel Nederlanders dat bijvoorbeeld wel eens kleding, avondeten, spullen voor huis en tuin, tickets, vakanties/reizen online koopt flink hoger ligt dan in België. Hier zien we wel in terug dat online shoppen in Nederland groter is dan in België. Binnen België is hier ook een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen lijkt wat dat betreft hierin meer op Nederland.