Van de Nederlandse bedrijven heeft 42% geen duidelijk beleid op het gebied van diversiteit en inclusiviteit, en dat geldt vooral voor het MKB. Nederland scoort daarmee ondergemiddeld. Dat blijkt uit het Future of Work Report van Monsterboard, op basis van onderzoek door Dynata.
Diversiteit en inclusiviteit zijn al langer belangrijk voor werkgevers wereldwijd, maar sociale druk bracht in 2020 een stroomversnelling op gang. Het goede nieuws is dan ook dat bijna de helft van de bedrijven wereldwijd werkt aan een strategie. Ongeveer een op de drie werkgevers in Duitsland, Zweden en Nederland is de wervingsstrategieën aan het actualiseren; in de VS en Canada is 1 op de 2. Bij het ontwikkelen van een strategie ligt de focus in eerste instantie op gender, gevolgd door leeftijd en etniciteit.
De drie belangrijkste prioriteiten op het gebied van inclusiviteit zijn:
- Personeelsontwikkeling (42%)
- Gendergelijkheid in salarissen (40%)
- Opbouwen van een divers personeelsbestand (34%)
Verschillen
Vrouwen zijn het met de volgende stelling minder eens dan mannen: ‘Binnen mijn bedrijf ervaar ik een inclusieve werkomgeving.’ Ook hechten vrouwen meer waarde aan employee training (ter bevordering van inclusiviteit) en een inclusieve werkomgeving in vergelijking met mannen. De wensen ten aanzien van werk zijn ook veranderd sinds corona. De vijf belangrijkste behoeften zijn voor alle geslachten hetzelfde, maar vrouwen willen nu nog meer dan mannen aandacht voor flexibel werken, salarisbescherming, gezondheidsbeleid en werken op afstand. Vrouwen voelen zich tijdens de pandemie mentaal en emotioneel minder gesteund door werkgevers dan mannen.
Bron: managersonline.nl