Nederlandse consumenten verwachten voor de komende jaren een stijging van hun online bestedingen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt naar 37% in 2025, naar 40% in 2026 en naar 41% in 2027. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org door GfK.
De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is veel groei binnen Health & Beauty en Food/Nearfood, twee sectoren waarvan de online bestedingen al flink zijn gestegen in de coronatijd. Een op de tien consumenten zegt een voorkeur voor het online bestellen van voedingsproducten te hebben ontwikkeld tijdens de coronapandemie. Nog eens 21% denkt het komende jaar meer online voor Food/Nearfood uit te geven dan op dit moment. Voor Health & Beauty geldt een percentage van 26.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 53% van de consumenten verwacht de helft of meer van de online aankopen over vijf jaar via de smartphone te doen. 7% verwacht over vijf jaar alle online aankopen via mobiel te doen.
Persoonlijke informatie
40% van de consumenten zegt geen advertenties op basis van persoonlijke gegevens en gedrag te willen zien. Bij websites en nieuwsbrieven zijn consumenten iets minder uitgesproken. Ongeveer 33% van de consumenten zegt het niet fijn te vinden als de inhoud van nieuwsbrieven is afgestemd op de persoonlijke behoeftes (tegenover eenzelfde 33% die dit wel fijn vindt). Bij websites ligt dit percentage op 27%.
Duurzaamheid standaard
Duurzaamheid is voor 21% van de consumenten een doorslaggevende factor bij het aanschaffen van producten, maar men let nog steeds op prijs bij de aanschaf van duurzame producten en minder op de aspecten waarin duurzaamheid een rol speelt (zoals materialen, land van herkomst, keurmerk, etc.).
Tegelijkertijd verwacht 73% van de Nederlandse consumenten dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar de standaard is. Thuiswinkel.org werkt momenteel aan een duurzaamheidskeurmerk, waarmee de sector een zetje in de juiste richting moet krijgen.
Hot topic bij Nederlandse gemeenten is de verdozing. 43% van de consumenten vindt het grote aantal distributiecentra in Nederland een probleem. 57% wil niet extra betalen voor het mooier maken van de distributiecentra in het landschap en vindt dit vooral een taak van de overheid (39%).
Over de grens
De helft van de consumenten koopt nu wel eens een product in een buitenlandse webshop ondanks dat dat ook in Nederland verkrijgbaar is. Voor jongeren ligt dit percentage zelfs op 73%. De belangrijkste reden om bij buitenlandse webshop te kopen, is de mogelijkheid van gratis retourneren (55%). De verwachting is dat cross-border e-commerce in de toekomst zal blijven groeien: consumenten denken dat 12% van al hun online bestedingen over vijf jaar over de grens wordt uitgegeven.