In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en campagnes ook de wensen en behoeften van de oudere consument expliciet mee te nemen. Waar moet je mee rekening houden? Martijn van der Veen van Ruigrok NetPanel schreef er een bijdrage over.
Uit ons jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek blijkt dat 92% van de babyboomers (60-75 jaar oud) wel eens iets online koopt. Tot zo ver niets nieuws onder de zon. In de meting van vorig jaar (vlak voor corona) zagen we eenzelfde beeld. Wel nieuw is dat de frequentie waarmee online producten worden gekocht flink is gestegen. De groep babyboomers die wekelijks online producten koopt is gestegen van 8% vorig jaar naar 12% nu, een stijging van maar liefst 50%. Als we die periode oprekken naar een maand, zien we dat nu 41% minimaal eenmaal per maand online producten koopt, tegen 33% vlak voor corona. Een kwart van de babyboomers bestelt zelfs weleens producten via de smartphone. Daarmee lopen ze nu nog achter op de jongere generaties, maar de verwachting is dat zij dit in de komende jaren inlopen.
Kleding, schoenen, boeken
Productcategorieën die babyboomers relatief vaak online kopen zijn kleding en schoenen (62%), boeken (54%), tuin- en woninginrichting (47%), vakantie en reizen (47%) en elektronische apparatuur (42%). Vooral bij artikelen op het gebied van tuin- en woninginrichting zien we een duidelijke stijging in online aankopen, van 35 naar 47%. Toch geldt voor al deze categorieën dat er ook een groep is die deze producten het liefst in de winkelstraat koopt. Dat zien we vooral bij kleding en schoenen (54%). De vraag is of dat ten koste zal gaan van online aankopen of dat het eerder een combinatie van online en fysiek gaat worden. Dat gaan we ontdekken in de 2022-editie van ons onderzoek.
Dagelijkse boodschappen
De babyboomers staan er inmiddels meer voor open om hun dagelijkse boodschappen online te bestellen. Ruim eenvijfde van de babyboomers zegt dat zij weleens boodschappen online bestellen, tegen 16% een jaar eerder. Ook is het percentage babyboomers dat de boodschappen in een fysieke supermarkt wil kopen afgenomen: van 75% voor corona naar 62% nu. Vergeleken met de jongere generaties zijn babyboomers duidelijk minder geïnteresseerd in maaltijdboxen. Slechts 8% bestelt er wel eens een.
Ergernissen
Wil je je online bestelproces en campagne mede richten op babyboomers – en waarom zou je dat niet willen? – dan is het handig om rekening te houden met hun grootste ergernissen bij het online shoppen. Overigens gelden ze in meer of mindere mate ook voor de jongere generaties.
- Hoge verzendkosten (47%)
- Slechte klantenservice (35%)
- Niet gratis kunnen retourneren (34%)
- Lange levertijd (31%)
- Extra kosten voor gebruik betaalmethode (28%)
Nieuwe normaal?
De vraag is of deze sprong naar meer online aankopen van tijdelijke of van blijvende aard is. Wij verwachten dat de trend zich ook de komende jaren door zal zetten. Enkele resultaten uit ons onderzoek geven daarvoor ook al een eerste indicatie: 8% van de babyboomers verwacht komend jaar alleen maar meer online te zullen kopen en 66% zegt minimaal evenveel online te gaan kopen. De stijging in online aankopen is een trend die al langer aan de gang was. Corona is niet de veroorzaker van de stijging, maar zeker een katalysator.
Meer weten?
Meer inzichten over babyboomers of juist over de andere generaties staan hier.