Voor ieder merk of product is er één moment dat beslissend is voor het wel of niet kopen van het product of de dienst. DVJ Insights merkt in de gesprekken die het jaarlijks voert met CMO’s en marketingdirecteuren hoe belangrijk dat moment is en hoeveel inspanning er nodig is om tijdens dit belangrijke moment effectief te zijn. Wat marketeers doen om de gunst van de consument of klant te veroveren, blijkt uit de jaarlijkse Brand Growth-studie.
Het Moment of Truth (MoT) kan worden gedefinieerd als een specifiek punt in de customer journey, waarop de klant zich een onuitwisbare indruk vormt van het product, merk of dienst die van invloed is op de beslissing om een aankoop te doen of een transactie aan te gaan.
Uit het DVJ-onderzoek blijkt dat slechts 51% van alle marketeers een duidelijke definitie heeft van het MoT. Traditioneel is er veel aandacht in de wetenschap voor het MoT van consumenten. Je zou dan ook verwachten dat B2C-marketeers vaker een MoT gedefinieerd hebben, maar dat geldt voor slechts 45%. B2B-marketeers doen het stukken beter, met 61%.
Het belang van het MoT wordt duidelijk als je kijkt naar de verschillen tussen bedrijven die groeien en bedrijven die het minder goed doen. Het MoT-verschil is hier 28%, wat aangeeft hoe belangrijk het is om het MoT duidelijk te definiëren.
De top 10
Om erachter te komen hoe marketeers kunnen leren van de top-performers, is aan alle respondenten gevraagd om bedrijven te noemen die zich duidelijk onderscheiden en succesvol zijn. De top 10:
Opmerkelijk is dat sommige bedrijven alleen in hun eigen land worden genoemd, zoals ASML en Philips in Nederland en Lego in Denemarken.
Aanbevelingen
Interessanter wordt het bij de analyse waarom deze bedrijven tot de top 10 behoren en wat ‘winners’ beter doen dan minder presterende bedrijven. Deze insights leiden tot drie aanbevelingen voor marketeers:
- De top-performers hanteren een duidelijke strategie die volledig gericht is op het winnen tijdens het MoT. De manier waarop ze dit doen en de aandacht die ze er aan geven is onderscheidend. Ze geven aandacht aan de plek waar het MoT plaatsvindt en ze definiëren zoveel mogelijk plekken waar je het onderscheid kunt maken.
- De bedrijven die het goed doen, laten iedere keer weer nieuwe ideeën zien en zijn innovatief en creatief in de uitwerking. Ze voegen iets toe of ze doen ze iets waardoor ze de concurrentie voorblijven.
- Bij veel bedrijven is het MoT wel bekend bij het marketingmanagement, maar minder bekend bij marketingfunctionarissen in het team. 71% van de CMO’s heeft een MoT gedefinieerd voor hun organisatie. Dat is veel hoger dan de brand manager (58%), de CCO (55%) en de CEO (48%). Het geeft aan hoeveel aandacht structureel nodig is en dat het MoT-denken niet alleen tot de directietafel beperkt moet blijven.
Over het onderzoek
DVJ Insights voert jaarlijks onderzoek uit onder marketeers om beter te begrijpen wat de drivers voor groei zijn en hoe marketing zich het beste kan organiseren voor groei. Het onderzoek is voor het 6de jaar uitgevoerd onder ruim 2.300 marketing- en insights professionals in Europa. Aanvullend worden er het hele jaar door honderden visiegesprekken met Chief Marketing Officers en Insights Managers gehouden.
DVJ Insights is Kennispartner van Daily Data Bytes