Op het GWI-platform schrijft medewerker Becky Boyle dat social media nog geen spoor van inzinking vertonen. Sterker nog, er duiken steeds nieuwe apps en kanalen op die aansluiten bij de behoeften en wensen van consumenten. Tien keer data die elke marketeer moet weten.
- Wat is het populairste socialmediaplatform?
Facebook spant de kroon: 60% van de internetgebruikers in 48 markten zit op Facebook. Instagram zit er dicht op met 55% en TikTok staat op 49% (net voor Twitter). In de VS is Snapchat de op twee na populairste socialmedia-app onder Gen Z-gebruikers, terwijl Pinterest het populairst is onder Gen X. De hype rond Clubhouse is over. De app staat op 4%.
- Hoe groot is TikTok eigenlijk?
Sinds 2020 steeg het aantal mensen dat TikTok maandelijks zegt te gebruiken van 32% naar 45%. Interessant is dat de groei vooral zit onder oudere consumenten. Met zijn geluids- en muziekfuncties moet TikTok Music wedijveren met Spotify en Apple Music.
- Is short-form videocontent nog steeds top?
Korte videofilmpjes (minder dan 10 min) zijn populair is bij consumenten. Meer dan de helft (51%) heeft er onlangs eentje gezien. Is meer dan 10 minuten minder populair? Niet echt, want 39% zag er eentje in de afgelopen weken. Gen X houdt vooral van de short-form (53%), long-form is populair bij Gen Z (42%)!
- Hoeveel tijd besteden mensen aan social media?
Gemiddeld besteden we bijna 2,5 uur per dag aan social media. Millennials, Gen X en babyboomers doen dat jaar na jaar steeds meer. Uitzondering is Gen Z, die minder tijd besteedt aan social media. Ook dat is een onverwacht inzicht.
- Welke landen zijn het meest geïnteresseerd in de metaverse?
India staat bovenaan (57%), gevolgd door Brazilië (42%) en China (30%). De VS en de UK hebben een aanzienlijk lagere interesse, elk respectievelijk 13%.
Wat zoeken de gebruikers in metaverse?
62% van de gebruikers in China zegt dat ze tv/films zouden kijken;
56% van de gebruikers in India zegt dat ze op deze manier nieuwe mensen willen ontmoeten;
Gebruikers in Brazilië (61%), de VS (59%) en Japan (51%) zeggen dat ze games zouden spelen;
Gebruikers in de UK (54%), Italië (51%), Frankrijk (45%) en Duitsland (46%) hebben een meer algemene interesse.
- Wat vinden mensen van social media?
28% van de gebruikers van social media vindt dat ze te veel tijd op social media doorbrengen. Dat vindt 35% van Gen Z, 22% van Gen X en 18% van de babyboomers. Een verklaring voor het relatief hoge percentage bij Gen Z zit wellicht in de factor geestelijke gezondheid, en de oplopende zorgen over een te gefilterde blik op de realiteit.
- Wat vinden mensen niet leuk aan social media?
Desinformatie is de grootste frustratie, maar dat verschilt per platform.
Twitter-gebruikers hebben 12% meer kans om geërgerd te raken door beledigend taalgebruik of gedrag;
Instagram-gebruikers denken 14% vaker dat social media te verslavend zijn of te veel tijd in beslag nemen;
TikTok-gebruikers zeggen 10% vaker dat de hoeveelheid content te overweldigend is;
Snapchat-gebruikers zeggen 68% vaker dat ze jaloers zijn op andere mensen.
Gezien deze cijfers is het niet zo gek dat niet-commerciële apps populairder worden. Kijk maar naar BeReal.
- Kunnen social media ook voor sociaal welzijn worden ingezet?
Millennials vertegenwoordigen 37% van alle gebruikers. Ze zijn ook de generatie die denkt dat social media goed zijn voor de samenleving (41%).
Niet zo vreemd dus dat er een app als WeAre8 in opkomst is. Het platform wil van traditionele algoritmegestuurde feeds af en kiest voor een bewuste benadering van contentmarketing, gericht op het stimuleren van sociaal welzijn voor alle gebruikers.
- Waar gebruiken mensen social media voor?
De snelste groei zit in het kijken of volgen van sport (met een jaarlijkse stijging van 5%). Deze groei is te zien op alle grote platformen. TikTok neemt ook hier een belangrijke positie in. Buiten China is het aantal mensen dat het platform gebruikt om sport te volgen met 70% gestegen.
- Vinden consumenten nieuwe merken op social media?
27% van de consumenten ontdekt nieuwe merken/producten via social media advertising;
22% ontdekt ze via aanbevelingen of reacties op social media;
16% ontdekt ze via updates op de socialmediapagina’s van merken.
43% van de consumenten zoekt meer informatie over merken, producten of diensten via sociale netwerken.