Mensen die zelfzorgmiddelen kopen, doen dat voornamelijk om acute klachten direct te verhelpen. Dat blijkt uit de Zelfzorgmonitor van Ipsos, die meet hoe Nederlanders ervoor zorgen dat ze gezond worden en blijven met zelfzorgmiddelen.
Segmentatie
Voor het eerst is op basis van de Zelfzorgmonitor een segmentatie gemaakt van de zelfzorgkoper. Hieruit komen zes verschillende profielen naar voren. Deze onderscheiden zich van elkaar in demografie, geslacht, meest gekochte productcategorieën, reden voor aankoop en kanaalkeuze. Lees meer over de profielen in deze infographic.
Curatief vs. preventief
Pijnstillers, vitaminen, mineralen en voedingssupplementen zijn de meest gekochte zelfzorgmiddelen. Middelen voor urogenitale zorg en voortplanting worden het minst vaak aangeschaft. Het merendeel van de zelfzorgmiddelen is een herhaalaankoop en wordt gebruikt om acute klachten te verhelpen. Slechts bij een kleine groep kopers speelt preventie een rol bij de aanschaf.
Kanaalkeuze
De drogist is het populairste kanaal om zelfzorgmiddelen te kopen. Bereikbaarheid is de grootste factor die bepaalt wáár Nederlanders zelfzorgmiddelen kopen. De drogist scoort hierop het beste. De apotheek blinkt uit op deskundig advies.
Dokter Google
Kopers informeren zichzelf proactief en zijn zelfverzekerd als ze een zelfzorgmiddel willen aanschaffen. Het internet is een belangrijke bron van informatie over gezondheid, klachten en producten. De zelfzorgkoper oriënteert zich weliswaar online, maar koopt nog voornamelijk in de fysieke winkel.
Onderzoeksverantwoording
Voor de Zelfzorgmonitor van Ipsos Nederland hebben 1.235 Nederlanders een online vragenlijst ingevuld tussen 17 en 21 februari 2020. Hen is gevraagd naar de aankopen die zij in het kwartaal daarvoor hebben gedaan.
Bron: Persbericht Ipsos, 13 mei 2020