Zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over een eventuele economische crisis en de lichamelijke gezondheid van naasten. Met name jongeren maken zich meer zorgen dan ooit. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en Vrije Universiteit Amsterdam.
Jongeren hebben het steeds moeilijker met de gevolgen van de coronacrisis. En dat is gezien de verdere beperkingen geen goed nieuws, want zoals minister-president Rutte al zei, worstelen jongeren met verschillende zaken:
- Zo’n driekwart van de jongeren heeft moeite met beperkte sociale contacten;
- Ruim de helft heeft moeite met de beperking van sport en recreatie;
- 4 op de 10 jongeren worstelen met manieren om zichzelf te vermaken.
Kwartje is gevallen
Het risico op besmetting blijft hoog, dus het volhouden van de maatregelen is cruciaal. Dat kwartje is al goed gevallen: 75% van de Nederlanders blijft naar eigen zeggen zoveel mogelijk thuis, 85% behoudt 1,5 meter afstand tot anderen en ook draagvlak voor het dragen van een mondkapje is groot en groeit gestaag. Waar half oktober nog 80% van de Nederlanders aangaf een mondkapje te dragen waar dat geadviseerd wordt, is dat nu 84%. Vooral onder ouderen kan deze maatregel op grote steun rekenen: 91% draagt een mondkapje.
Thuisblijven met kerst
Met de feestdagen en kerstvakantie in aantocht vallen enkele nieuwe maatregelen rauw op het dak van de reisbranche. Reizen en het boeken van reizen naar het buitenland wordt tot half januari afgeraden, tenzij strikt noodzakelijk. Nu stelt 52% van de consumenten het plannen en boeken van reizen al uit en geeft maar liefst 84% er minder aan uit. Maar met de aangescherpte maatregel en het feit dat driekwart van de Nederlanders überhaupt al voor de verzwaarde maatregelen zei deze winter thuis te blijven, biedt ook de kerstvakantie geen positief vooruitzicht voor de reisbranche.
Attentie
Er zijn ook branches die lijken te profiteren van de huidige situatie. Het online versturen van attenties wordt omarmd: 23% van de Nederlanders zegt hier meer geld aan uit te geven. Ook zegt 21% van de Nederlanders tijdens de coronacrisis meer geld uit te geven aan levensmiddelen. Grote vraag is nu of de feestdagen, die normaliter veel extra omzet met zich mee brengen, met de huidige maatregelen hetzelfde resultaat zullen geven.