Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation

Door Jan Roekens | 26-08-2020

Per 1 augustus 2020 is dr. Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation aan de Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus Universiteit. De leerstoel heeft tot doel het bevorderen van onderzoek en onderwijs op het gebied van de marketing van nieuwe producten en het gebruik van nieuwe technologieën voor marketingdoeleinden.


yvonne van everdingenYvonne publiceerde veelvuldig over de adoptie en diffusie van innovaties in toonaangevende internationale tijdschriften, zoals Journal of Marketing Research, International Journal of Research in Marketing, Journal of Product Innovation Management en Journal of Retailing, en recentelijk publiceerde ze in de Journal of Marketing over de mogelijkheden van fabrikanten om nieuwe producten te ontwikkelen door met fabrieksteams deel te nemen aan extreme sportcompetities, zoals Formule 1.

Deze leerstoel biedt Yvonne de komende jaren de gelegenheid om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om nieuwe technologieën, zoals virtual en augmented reality, in te zetten voor het ontwikkelen en lanceren van nieuwe producten. Tevens is de leerstoel gericht op het creëren van nieuwe inzichten in de manier waarop consumenten kunnen worden gestimuleerd om nieuwe, meer duurzame producten te gaan kopen. In lijn met het beleid van RSM om de maatschappelijke impact te vergroten, zal Yvonne een sterke link met de marketingonderzoekspraktijk, o.a. door activiteiten te ontplooien in samenwerking met de MOA, voorstaan. Yvonne is o.a. voorzitter van de MOA wetenschapsprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een (groep) wetenschapper(s) die zich op een bepaald thema wetenschappelijk heeft (hebben) onderscheiden.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant