Data & Insights Academy in april
In april staan er vier trainingen op het programma van de Data & Insights Network Academy. Ze gaan over datagedreven persona’s, datavisualisatie, infegraphics en verbeteren van datakwaliteit. Stukken voor stuk actuele onderwerpen. De trainingen worden gegeven op het kantoor van het Data & Insights Network en ze staan open voor leden en niet-leden. ▼ 1….
Een AI-model dat zekerheid geeft bij onzekerheid
Hoe geavanceerd AI-systemen ook zijn, er blijft altijd wat onvoorspelbaarheid bestaan over hun gedrag. Thom Badings (foto) ontwikkelde een nieuwe methode om die onzekerheid mee te nemen in voorspellende algoritmes, zodat er toch een veilige uitkomst in beeld komt. Hij promoveert 28 maart aan de Radboud Universiteit. ▼ Als een AI-model goed werkt, lijkt alles…
MIE’25 succesvol – Lezing Michiel Dullaert verkozen tot Best of MIE’25
Vorige week dinsdag en woensdag vond in de Rijtuigenloods in Amersfoort de jaarlijkse editie van het Marketing Information Event (MIE) plaats. Een goed bezocht en succesvol evenement dat twee dagen lang in het teken stond van data, AI en marktonderzoek. Alle lezingen werden beoordeeld door de bezoekers en daaruit kwam een lijst van 10 naar…
Wat kan ik declareren? Het Knab ZZP Uurtarievenboekje 2025 legt het uit
Wie wil weten wat je zoal kunt verdienen als zzp’er kan terecht bij een nieuwe versie van het Knab ZZP Uurtarievenboekje. Daarin komen heel veel zzp-functies aan bod, van startende marketeers tot ervaren belastingadviseurs, van praktisch opgeleide vakspecialisten tot strategische consultants. ▼ Op basis van 20.000 reacties geeft Knab cijfers geven over de 70 meest…
‘Balanceeract tussen wat je uit sensorisch onderzoek wilt halen en welke middelen je hebt’
Vera van Stokkom (foto) publiceerde vorig jaar de whitepaper Praktische tips voor beter sensorisch onderzoek tijdens productontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf. Ze vertelt dat bedrijven vanuit minimale basisprincipes al heel nuttige resultaten kunnen verkrijgen. ▼ Vera van Stokkom kreeg in haar studie Food and Business aan de Hogeschool Inholland voor het eerst les in sensorisch…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Consultatie menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontwikkelt handvatten voor menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming. Om dat goed aan te laten sluiten bij de praktijk, vraagt de AP bedrijven, organisaties, experts en belanghebbenden om input via een consultatie. ▼ Organisaties zetten algoritmes en artificiële intelligentie steeds vaker in voor algoritmische besluitvorming. Denk aan de beoordeling van een kredietaanvraag…
Europa’s digitale dilemma: kiezen voor innovatie of strengere regels?
Omdat samenlevingen door kunstmatige intelligentie snel veranderen, probeert de EU de impact te beperken met de AI-verordening. Maar is Europa’s strategie misschien te veel gericht op het individu, waardoor maatschappelijke problemen niet worden aangepakt? ‘De EU moet investeren in haar eigen technologie-industrie.’ ▼ De onlangs aangenomen AI-verordening moet ervoor zorgen dat Europa kan profiteren van…
Tim Koekkoek start als Managing Partner Blauw Brand & Campaign
Blauw heeft een nieuwe praktijk opgezet, volledig gericht op AI, analytics en technische innovatieve oplossingen binnen Branding & Marketing ROI. Tim Koekkoek (foto) is per 1 februari gestart als Managing Partner van Blauw Brand & Campaign en hij heeft de leiding over de strategische uitbreiding. ▼ Blauw heeft zich ten doel gesteld om te groeien…
‘Het begrip fullservice is de afgelopen vijf jaar enorm veranderd’
Vandaag begint MIE’25. Onder de vele presentaties zijn er ook bijdragen van Markteffect, platinum partner van het MIE. Reden om te spreken met Boj Nefkens (foto midden), Managing Director van Markteffect. Hij vertelt hoe zijn bureau aan de toekomst bouwt. Wendbaarheid, internationale slagkracht maar ook menselijkheid staan daarin centraal. ▼ In 2020 werd Markteffect uitgeroepen…
AI en datawetenschap voor een betere wereld
Met artificial intelligence en data-science bijdragen aan oplossingen voor wereldwijde uitdagingen? Dat kan vanaf komend studiejaar. Dan beginnen de eerste studenten aan de nieuwe BSc-opleiding Data Science for Global Challenges aan de Wageningen University & Research. Een gesprek met opleidingsdirecteur Lukasz Grus. ‘Wij willen mensen opleiden die een brug vormen tussen de inhoud en methodes.’…
NMO publiceert Mediatrends 2024
Deze week verscheen de vierde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een informatiebron over het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de bereiksonderzoeken waar panels worden gebruikt (voor kijken, luisteren en online). ▼ Voor deze vierde editie zijn meer dan…
Bilendi Discuss: dé AI-gedreven oplossing voor kwalitatief marktonderzoek
Bilendi Discuss wil dé end-to-end solution zijn op het gebied van kwalitatief marktonderzoek. Op MIE’25 demonstreert het bedrijf meer hierover, maar country director Luigi Casula (foto) vertelt hier vast over de toenemende mogelijkheden van het AI-gestuurde platform. ‘Het draait uiteindelijk om een één-op-één connectie met de respondent in een vertrouwde omgeving.’ ▼ Dankzij de automatisering…