Actueel | 27 maart 2025
27 maart 2025

Uitnodiging Healthcare Webinar | 10 April

Het Data & Insights Network nodigt iedereen uit voor een inspirerend webinar over de impact van gamification en samenwerking op gevoelige data in de zorg. Het webinar wordt gehouden op donderdag 10 april van 16.00 tot 17.00 uur. ▼ De eerste spreker op het webinar is Lauwerens Metz, oprichter van Innovattic. Hij laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe…

Actueel | 27 maart 2025
27 maart 2025

Apply the EU Act Using ‘Grace’, your AI Act Buddy | 01 April

Join Generative AI Zone and Data & Insights Network for an interactive session on navigating the EU AI Act with the help of ‘Grace’, your AI-powered compliance assistant. ▼ Gain practical insights into the new regulatory framework and explore how AI can support governance within your organization. Date: Tuesday, April 1, 2025 Time: 17:30 – 18:30 Location: Online…

Actueel | 27 maart 2025
27 maart 2025

Finn Raben nieuwe directeur Stichting Toetsingsbureau KCC

Finn Raben (foto), die een onderzoekervaring van 20 jaar heeft en bijna 14 jaar directeur-generaal van ESOMAR was, volgt op 1 april a.s. Ed van Eunen op als directeur van Toetsingsbureau KCC. Ed van Eunen zal in de komende maanden zijn werkzaamheden aan Finn Raben overdragen. ▼ De KCC is een onafhankelijke stichting die onderzoekbureaus…

Actueel | 27 maart 2025
27 maart 2025

Education Day Program – Business Model Shifts on Data & Analytics & Marketing

Data & Insights Network is delighted to invite you to the second Education Day, which will take place on April 17, 2025, in Amsterdam. This inspiring afternoon will focus on data analytics and its pivotal role in shaping successful marketing strategies. Given the number of international attendees, the Education Day will be conducted in English….

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Brand activism op social media: welk platform kun je beter vermijden? 

Consumenten verwachten steeds vaker dat commerciële merken zich uitspreken over sociaal-politieke thema’s. Merken passen daarom brand activism toe in advertenties. Maar zijn er verschillen tussen socialmediaplatformen als het gaat om de strategie? Puck Guldemond (foto) schreef er voor SWOCC een bijdrage over.   ▼ Onderzoekers van de universiteit van Singapore vermoeden dat de manier waarop gebruikers reageren op…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Verplichte rapportage CO2-uitstoot – de gevolgen voor D&IN-leden

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Het gaat om beursgenoteerde bedrijven en zogenoemde grote bedrijven. Maar ook kleine bedrijven die producten en/of diensten leveren aan deze beursgenoteerde bedrijven of grote bedrijven krijgen met de CSRD-richtlijn te maken. ▼ Vanaf boekjaar 2025 (en…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Franse muziek bij Franse wijn – Hoe muziek gedrag in de winkel beïnvloedt

Van het gerinkel van een wekker in de ochtend tot de achtergrondmuziek in de supermarkt: geluid vormt de soundtrack van ons dagelijks leven. Vaak zijn we ons nauwelijks bewust van de invloed die klanken op ons hebben, maar de psychologie van geluid laat zien dat wat we horen een diepgaande impact heeft op hoe we…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Data & Insights Academy in april

In april staan er vier trainingen op het programma van de Data & Insights Network Academy. Ze gaan over datagedreven persona’s, datavisualisatie, infegraphics en verbeteren van datakwaliteit. Stukken voor stuk actuele onderwerpen. De trainingen worden gegeven op het kantoor van het Data & Insights Network en ze staan open voor leden en niet-leden. ▼ 1….

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Een AI-model dat zekerheid geeft bij onzekerheid

Hoe geavanceerd AI-systemen ook zijn, er blijft altijd wat onvoorspelbaarheid bestaan over hun gedrag. Thom Badings (foto) ontwikkelde een nieuwe methode om die onzekerheid mee te nemen in voorspellende algoritmes, zodat er toch een veilige uitkomst in beeld komt. Hij promoveert 28 maart aan de Radboud Universiteit. ▼ Als een AI-model goed werkt, lijkt alles…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

MIE’25 succesvol – Lezing Michiel Dullaert verkozen tot Best of MIE’25

Vorige week dinsdag en woensdag vond in de Rijtuigenloods in Amersfoort de jaarlijkse editie van het Marketing Information Event (MIE) plaats. Een goed bezocht en succesvol evenement dat twee dagen lang in het teken stond van data, AI en marktonderzoek. Alle lezingen werden beoordeeld door de bezoekers en daaruit kwam een lijst van 10 naar…

Actueel | 20 maart 2025
20 maart 2025

Wat kan ik declareren? Het Knab ZZP Uurtarievenboekje 2025 legt het uit

Wie wil weten wat je zoal kunt verdienen als zzp’er kan terecht bij een nieuwe versie van het Knab ZZP Uurtarievenboekje. Daarin komen heel veel zzp-functies aan bod, van startende marketeers tot ervaren belastingadviseurs, van praktisch opgeleide vakspecialisten tot strategische consultants. ▼ Op basis van 20.000 reacties geeft Knab cijfers geven over de 70 meest…

Actueel | 20 maart 2025
20 maart 2025

‘Balanceeract tussen wat je uit sensorisch onderzoek wilt halen en welke middelen je hebt’

Vera van Stokkom (foto) publiceerde vorig jaar de whitepaper Praktische tips voor beter sensorisch onderzoek tijdens productontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf. Ze vertelt dat bedrijven vanuit minimale basisprincipes al heel nuttige resultaten kunnen verkrijgen. ▼ Vera van Stokkom kreeg in haar studie Food and Business aan de Hogeschool Inholland voor het eerst les in sensorisch…

Ook de laatste bytes ontvangen?