Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

GfK lanceert cookieless online-campagnemeting

GfK biedt een nieuwe manier campagnemeten aan – onder de naam Sensic – waarin wordt onderzocht hoeveel én welke mensen bereikt zijn op basis van 350 achtergrondkenmerken. Met het verdwijnen van third party cookies is het meten van online campagnes complexer geworden. GfK lanceert daarom een cookieless manier van meten via het GXL-panel waaraan ook…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Word een expert in Sensorisch Onderzoek!

Sinds 2002 biedt het Data & Insights Network de cursussen Sensorisch Onderzoek A en Sensorisch Onderzoek B aan ter voorbereiding op landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens. Sensorisch Onderzoek-A Leer de rol van sensorisch onderzoek begrijpen bij kwaliteitscontrole, houdbaarheidstesten, procesveranderingen, productontwikkeling en consumentenonderzoek. Onder begeleiding van Harry Vogel worden alle relevante hoofdstukken van het…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Massaclaim tegen Adobe om illegaal plaatsen cookies en delen data

De Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Adobe. Reden is dat Adobe in het geheim enorme hoeveelheden persoonsgegevens verzamelt via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en de Belastingdienst, en apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met het verzamelen…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘Dingen uitvogelen, daar houd ik van’

Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, zit 35 jaar in het vak. Dan kun je natuurlijk zelf terugblikken, maar nee…, ze vatte het plan om een drieluik te maken met drie generaties onderzoekers. Drie vrouwen en drie vragen, in een drieluik. De eerste aflevering gaat over drijfveren, en over het echt…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

inca SmartProbe API wint Technologie Innovatie Award

De inca SmartProbe API, ontwikkeld door het inca | Nexxt Intelligence team, heeft onlangs de Best Technology Innovation award gewonnen van de Engelse Market Research Society (MRS). In Nederland biedt Haystack Consulting de inca SmartProbe aan als onderdeel van het dienstenaanbod. inca SmartProbe API maakt gebruik van conversational AI, speciaal ontworpen voor marktonderzoek, en het…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

‘Risico’s van generatieve AI vereisen terughoudendheid in gebruik’

De opkomst van generatieve AI-systemen versterkt risico’s op het gebied van discriminatie en onveiligheid. Daarnaast brengt de technologie nieuwe problemen met zich mee voor intellectueel eigendom. Het beleid moeten worden aangescherpt, concludeert het Rathenau Instituut. Volgens het Rathenau-instituut is er een reële mogelijkheid dat het huidige en aangekondigde beleid, waaronder de nieuwe Europese AI-verordening, niet…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

EU legt gebruik ChatGPT aan banden

De Europese Commissie is het vlak voor afgelopen met het Europees Parlement eens geworden over de AI Act. De Act wil restricties stellen aan het gebruik van taalmodellen (LLM’s) zoals ChatGPT en Google Gemini. Na dagenlange onderhandelingen is er overeenstemming bereikt, meldt verantwoordelijk Eurocommissaris Thierry Breton. De onderhandelaars moeten het akkoord nog wel voorleggen aan…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

‘Met AI richten we ons vooral op de analyse’

Daniëlla Roymans (foto) werd dit jaar D&IN Insights Professional aan bureauzijde, en ze is al vele jaren managing partner van Mare, het toonaangevende bureau voor kwalitatief onderzoek. Daily Data Bytes vroeg haar naar de ontwikkelingen op het gebied van kwalitatief onderzoek en AI. ‘Dat strategische, dat kan zo’n machine dan weer niet.’ Wat zie je…

Actueel | 07 december 2023
07 december 2023

Digital Humans en de klant – ‘Hoi, ik ben [naam]’

Naast ontwikkelingen rond generatieve AI is er ook van alles te doen rond conversational AI, in het bijzonder Digital Humans, ook wel avatars of virtual influencers genoemd. De DDMA-commissie Conversational AI ging in gesprek met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en dit zijn enkele insights.   1 Digital Humans verdienen een gelijke aanpak als bij ChatGPT;…

Actueel | 07 december 2023
07 december 2023

What Matters-rapport: merken moeten verantwoordelijkheid nemen

Human8 heeft het jaarlijkse What Matters-trendrapport uitgebracht. Het rapport benadrukt de urgentie van positieve verandering. Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien mensen wereldwijd zich ernstige zorgen maken over de toekomst en vinden dat merken hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Met 79% van de wereldbevolking in consensus dat we verder moeten gaan dan alleen…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Unilever zet AI-research-lab op in Toronto

Unilever heeft een lab voor AI geopend in Toronto met als doel nieuwe AI-concepten, -ontwerpen en -projecten te genereren die in het hele bedrijf kunnen worden gebruikt. Met ‘Horizon3 Labs’ hoopt de FMCG-gigant de activiteiten op het gebied van AI-innovatie te versnellen en te onderzoeken hoe insights over trends kunnen worden gestroomlijnd. Het bedrijf heeft…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Tien marketingtrends voor 2024

Kantar publiceerde vorige week voor de eerste keer de Marketing Trends 2024, speciaal bedoeld als steun voor marketeers bij het aanscherpen van hun strategie voor het komende jaar. Kantar geeft tien trends ‘die het spel gaan veranderen’. 1. AI vindt zijn weg 67% van de marketeers wereldwijd is positief over de mogelijkheden van GenAI. En…

Ook de laatste bytes ontvangen?