Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Menselijker maken van AI leidt tot meer innovatiesucces

Ipsos publiceerde afgelopen maand het whitepaper Humanizing AI: Real Human Data to Generate and Predict Real Innovation Success. Het gaat over het belang van het gebruik van echte menselijke data om AI-modellen te trainen voor innovatiesucces. Hersenen zijn als sponzen, zeg het begeleidende bericht van Ipsos. Ze absorberen waaraan ze worden blootgesteld en AI is…

Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Een kritische blik op Better Brand Health

Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…

Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Digital Marketing Trends 2024

In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor het komende jaar. De trends zijn gebaseerd op het analyseren van digitale strategieën van B2B-, B2C-, corporate en mkb-bedrijven, aangevuld met internationaal onderzoek en interviews met experts. Trend 1: Inflatie van content en advertenties Met dagelijkse schermgebruikscijfers…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

‘Nationaal deltaplan AI- & algoritmerisico’s nodig’

De risico’s van AI en algoritmes nemen verder toe, onder meer door de opkomst van generatieve AI. Daarmee groeit ook het risico op verspreiding van desinformatie, privacy-overtredingen en discriminatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pleit daarom in de tweede editie van de Rapportage AI- & algoritmerisico’s Nederland voor meer grip. De AP is voorstander van een…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

Data & Insights Event MIE ’24 op 13 en 14 maart a.s.

Op 13 en 14 maart 2024 presenteert het Data & Insights Network de state of the art van het vak tijdens de 22ste editie van het MIE. In zo’n 80 sessies met topsprekers, en in prikkelende workshops, Silent Seminars, Round Tables en Masterclasses kom je alles te weten over insights, data-science, data-analytics en AI. Ben…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘De inzichten worden alleen maar rijker en dus bruikbaarder’

Vandaag de afsluiter van het drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, de tweede over de ontwikkelingen van het vak. Maar wat biedt de toekomst? 20+, 50+ en 90+ geven…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Startup Tellet.ai haalt vier ton op voor AI-interviewplatform

De Amsterdamse startup Tellet ontwikkelt een platform dat AI gebruikt om interviews met consumenten uit te voeren en te analyseren. AI voert de interviews met tekst- of spraakberichten uit via het platform of WhatsApp. Tellet heeft nu vier ton opgehaald om de activiteiten uit te breiden. Binnen Tellet gaat de AI-interviewer dieper in op het…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

MarketResponse en Zorgmarketingplatform bundelen krachten

MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform slaan de handen ineen om zorgorganisaties te helpen hun data beter te benutten. Streven is de zorgverlening te optimaliseren door datagedreven patiënt-, cliënt- en verwijzerstevredenheid. Jaarlijks organiseert MarketResponse de verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Daar worden opvallend weinig zorginstellingen voor genomineerd, terwijl deze instellingen wel veel tijd…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Adobe bestrijdt klacht over dataverzameling

Vorige week bracht de Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) een dagvaarding uit tegen Adobe omdat het bedrijf zonder toestemming data van internetgebruikers zou verzamelen en die vervolgens, ook zonder toestemming, zou verhandelen. Adobe zegt in reactie dat de beweringen van SDBN berusten op misverstanden. Adobe zegt geen ‘gegevensbeheerder’ te zijn wanneer het diensten levert aan…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Wie wordt ‘Insights Scientist van het jaar 2024’? Ding mee!

Jaarlijks reikt D&IN vakprijzen uit aan bureaus en bedrijven, en aan inspirerende insights professionals die het verschil maken in het vakgebied. Wetenschappers dingen ook mee naar een van de prijzen. Wie wordt Insights Scientist van het jaar 2024? De inschrijving staat nu open! Door de zorgen om de effecten van klimaatverandering staat het produceren van…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘Kwaliteit verhogen en imago verbeteren’

Vorige week donderdag startten we een drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, vandaag komen de ontwikkelingen van het vak aan bod en a.s. donderdag de toekomst. Drie vrouwen aan…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Een derde Amerikaanse marktonderzoekers lijdt aan stress

Een op de drie Amerikaanse marktonderzoekers vindt zijn of haar baan ‘zeer stressvol’ en meer dan de helft heeft het afgelopen jaar een burn-out gehad. Dat blijkt uit onderzoek van de Insights Association en Opinium. Het onderzoek, opgenomen in het rapport Mental Wellbeing in Insights: Small Steps Toward Better Health, ziet als grootste oorzaken van…

Ook de laatste bytes ontvangen?