Actueel | 06 mei 2025
06 mei 2025

MRS lanceert campagne voor betere data

De Engelse Market Research Society (MRS) heeft de Campaign for Better Data gelanceerd, Daarin wordt de branche begeleiding en training aangeboden om kwaliteit van data te verbeteren en het vertrouwen van het publiek in (markt)onderzoek te versterken. ▼ De MRS heeft de Campaign for Better Data ontwikkeld vanwege de risico’s die de onderzoeksbranche loopt met…

Actueel | 06 mei 2025
06 mei 2025

‘Hoe zorgen we ervoor dat we er voor klanten zijn op momenten dat het echt nodig is?’

Bij a.s.r. staat een extreem makkelijke en persoonlijke dienstverlening voor klanten en adviseurs centraal. Desirée van der Veen (foto), Senior Customer Experience Manager, zet zich dagelijks in om de klantervaring verder te verbeteren. ‘Je mag je elke dag opnieuw bezighouden met de uitdaging om klanten nóg een beetje blijer te maken.’ ▼ De loopbaan van…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

Webinar on measuring emotions

Emotional responses are playing an increasingly vital role in brand strategy and research. Emotions are not only powerful drivers of consumer behaviour but are also remembered more vividly than neutral experiences. But how can we accurately measure them? ▼ DVJ Insights is pleased to invite you to an exclusive webinar in collaboration with the University…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

Verian verandert management en lanceert Institute for Public Impact

Verian heeft een verandering doorgevoerd in het internationale management. Michelle Harrison treedt terug als chief executive om een nieuwe divisie te leiden: het Institute for Public Impact. Harrison (foto links) was bijna 10 jaar chief executive van Verian (voorheen Kantar Public). ▼ De chief operating officer van Verian, Philippa Edward (foto rechts) zal de rol…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

DNB draagt bij aan Nederlands taalmodel GPT-NL

DNB stelt publieke informatie ter beschikking voor de opbouw van een nieuw AI-taalmodel, GPT-NL. Het project is een initiatief van non-profitorganisaties TNO, NFI en SURF en biedt een alternatief op bestaande taalmodellen. Het model wordt ontwikkeld voor de Nederlandse taal en cultuur, op basis van kwalitatieve Nederlandse data die rechtmatig is verkregen. DNB is een…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

NMO Online presenteert nieuwe fase op 8 mei

Op donderdag 8 mei a.s. introduceert NMO Online een nieuwe fase in het online bereiksonderzoek. Deze fase is een volgende stap in de ambitie om te komen tot één marktstandaard voor het meten en rapporteren van website- en appbezoek.  ▼ De nieuwe fase houdt in dat er een uitbreiding plaatsvindt van de dataset van web-…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

The Relevance Group breidt uit met de Nederlandse TDA Group

The Relevance Group (TRG) breidt haar netwerk verder uit met de mede in Nederland gevestigde TDA Group. Dat brengt het totaal aantal organisaties binnen TRG tot acht, waaronder ook Markteffect en digital agency Techonomy. ▼ Met de toevoeging van TDA Group wil The Relevance Group haar positie als leidend netwerk op het snijvlak van data,…

Actueel | 24 april 2025
24 april 2025

Wie is de baas over het Nederlandse internet?

Het voornemen van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) om delen van haar .nl-domeinbeheer over te hevelen naar de Web Services van techgigant Amazon, leidde tot een storm van kritiek. In het rapport Clouds Over the Netherlands van de Universiteit van Amsterdam wordt de invloed van Big Tech op publieke infrastructuur kritisch onder de loep…

Actueel | 24 april 2025
24 april 2025

Influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven

Om transparantie binnen influencermarketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Ook actueel omdat het Data & Insights Network op 22 mei a.s. een symposium organiseert over de waarde van influencers voor merken. ▼ De nieuwe versie van de certificering bevat…

Actueel | 24 april 2025
24 april 2025

Juryrapporten genomineerden Data & Insights Awards

Vorige week konden we bekendmaken wie er dit jaar genomineerd zijn voor de Data & Insights Network Awards 2025. Bij elke award hoort een jury en uiteraard een juryrapport waarin de speciale kwaliteiten van de genomineerden naar voren komen. We zetten de jury-oordelen allemaal op een rij.  ▼ Genomineerd voor Data & Insights Bureau van…

Actueel | 24 april 2025
24 april 2025

Acht marktonderzoekers in VS aangeklaagd voor enquêtefraude

Het US Attorney’s Office voor het District of New Hampshire in Amerika heeft een aanklacht ingediend tegen acht medewerkers van marktonderzoekbureaus omdat zij enquêtefraude zouden hebben gepleegd. De acht, werkzaam bij onderzoeksbureaus Op4G, Slice en SNWare, zouden in de loop van een decennium ongeveer 10 miljoen dollar hebben gefactureerd voor valse data. De Amerikaanse koepel…

Actueel | 22 april 2025
22 april 2025

Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor gebruik algoritmes

Het Nederlandse bedrijfsleven vindt zichzelf onvoldoende ingericht voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Dat blijkt uit een enquête die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afnam onder 1600 bedrijven. Het merendeel van deze bedrijven weet niet helemaal zeker of ze algoritmes gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. En wanneer ze daarvoor algoritmes gebruiken, weet men vaak…

Ook de laatste bytes ontvangen?