Consultatie menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontwikkelt handvatten voor menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming. Om dat goed aan te laten sluiten bij de praktijk, vraagt de AP bedrijven, organisaties, experts en belanghebbenden om input via een consultatie. ▼ Organisaties zetten algoritmes en artificiële intelligentie steeds vaker in voor algoritmische besluitvorming. Denk aan de beoordeling van een kredietaanvraag…
Europa’s digitale dilemma: kiezen voor innovatie of strengere regels?
Omdat samenlevingen door kunstmatige intelligentie snel veranderen, probeert de EU de impact te beperken met de AI-verordening. Maar is Europa’s strategie misschien te veel gericht op het individu, waardoor maatschappelijke problemen niet worden aangepakt? ‘De EU moet investeren in haar eigen technologie-industrie.’ ▼ De onlangs aangenomen AI-verordening moet ervoor zorgen dat Europa kan profiteren van…
Tim Koekkoek start als Managing Partner Blauw Brand & Campaign
Blauw heeft een nieuwe praktijk opgezet, volledig gericht op AI, analytics en technische innovatieve oplossingen binnen Branding & Marketing ROI. Tim Koekkoek (foto) is per 1 februari gestart als Managing Partner van Blauw Brand & Campaign en hij heeft de leiding over de strategische uitbreiding. ▼ Blauw heeft zich ten doel gesteld om te groeien…
‘Het begrip fullservice is de afgelopen vijf jaar enorm veranderd’
Vandaag begint MIE’25. Onder de vele presentaties zijn er ook bijdragen van Markteffect, platinum partner van het MIE. Reden om te spreken met Boj Nefkens (foto midden), Managing Director van Markteffect. Hij vertelt hoe zijn bureau aan de toekomst bouwt. Wendbaarheid, internationale slagkracht maar ook menselijkheid staan daarin centraal. ▼ In 2020 werd Markteffect uitgeroepen…
AI en datawetenschap voor een betere wereld
Met artificial intelligence en data-science bijdragen aan oplossingen voor wereldwijde uitdagingen? Dat kan vanaf komend studiejaar. Dan beginnen de eerste studenten aan de nieuwe BSc-opleiding Data Science for Global Challenges aan de Wageningen University & Research. Een gesprek met opleidingsdirecteur Lukasz Grus. ‘Wij willen mensen opleiden die een brug vormen tussen de inhoud en methodes.’…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
NMO publiceert Mediatrends 2024
Deze week verscheen de vierde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een informatiebron over het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de bereiksonderzoeken waar panels worden gebruikt (voor kijken, luisteren en online). ▼ Voor deze vierde editie zijn meer dan…
Bilendi Discuss: dé AI-gedreven oplossing voor kwalitatief marktonderzoek
Bilendi Discuss wil dé end-to-end solution zijn op het gebied van kwalitatief marktonderzoek. Op MIE’25 demonstreert het bedrijf meer hierover, maar country director Luigi Casula (foto) vertelt hier vast over de toenemende mogelijkheden van het AI-gestuurde platform. ‘Het draait uiteindelijk om een één-op-één connectie met de respondent in een vertrouwde omgeving.’ ▼ Dankzij de automatisering…
MIE’25 – een programma vol marktonderzoek, data en AI
Volgende week dinsdag 18 en woensdag 19 maart is het weer MIE-time. Het Marketing Information Event, georganiseerd door het Data & Insights Network, staat op die dagen in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Aan het omvangrijke en veelzijdige programma is nog een serie presentaties toegevoegd. Wie de nieuwste ontwikkelingen in marktonderzoek, data en AI wil leren…
Global Data Quality Excellence – alles voor datakwaliteit
In de UK is nu ook het Global Data Quality Initiative (GDQ) gelanceerd waarmee marktonderzoekbureaus kunnen beloven dat ze zich houden aan de basisnormen op het gebied van datakwaliteit. Het initiatief wil marktonderzoekorganisaties oproepen om strenge gegevenskwaliteitsnormen te handhaven. Het GDQ is een initiatief van diverse wereldwijde en landelijke organisaties. ▼ Bij de normen voor…
Kantar wil het vroege stadium van creatieve ontwikkeling stimuleren
Kantar kondigde onlangs verdere mogelijkheden aan voor early-stage creatieve evaluatie binnen zijn LINK-portfolio. Doel is te voorspellen hoe goed advertenties merkvoorkeur opbouwen en de verkoop stimuleren. De nieuwe mogelijkheden combineren consumentenonderzoek, kwalitatieve expertise en AI-gestuurde analyses. ▼ In het hedendaagse medialandschap is creatieve kwaliteit een van de belangrijkste factoren voor winstgevendheid via advertenties. Marketeers investeren…
Startup Conveo wil met AI de wereld van marktonderzoek opschudden
De Belgische startup Conveo wil marktonderzoek opschudden door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf zet AI in om op grote schaal AI-gestuurde video-interviews te houden met consumenten. Die gesprekken gaan onder andere over branding, communicatie, klantervaring en innovatie. ▼ De startup, vorig jaar opgericht, maakte vorige week bekend dat zij vijf miljoen euro…
Europese privacytoezichthouders onderzoeken recht op verwijdering gegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat dit jaar, samen met andere Europese privacytoezichthouders, onderzoeken in hoeverre organisaties de regels voor het recht op gegevens verwijderen naleven. De komende tijd controleert de AP bedrijven en overheden in Nederland. ▼ Mensen hebben recht op gegevenswissing van de persoonsgegevens die organisaties van hen verwerken. Dit recht is bedoeld om mensen meer grip te geven…