Verander gedrag met het COM-B model
Waarom is gedrag veranderen zo lastig? Zelfs als mensen gemotiveerd zijn, komen ze vaak niet in beweging. En toch is gedrag bepalend voor het succes van producten, campagnes en interne veranderingen. Daarom organiseert Beautiful Lives op vrijdag 2 mei een gratis masterclass met als titel ‘Verander gedrag met het COM-B model’. ▼ De masterclass is bedoeld…
Education Day Program – Business Model Shifts on Data & Analytics & Marketing
Data & Insights Network is delighted to invite you to the second Education Day, which will take place on April 17, 2025, in Amsterdam. This inspiring afternoon will focus on data analytics and its pivotal role in shaping successful marketing strategies. Given the number of international attendees, the Education Day will be conducted in English….
D&IN-leden vertellen hun vertaal: Robin in ’t Groen
Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen. Deze keer: Robin in ’t Groen. ‘Het Data & Insights Network is een organisatie waar mensen samenkomen om…
Trainingen Michiel Dullaert – van datavisualisatie tot presentaties maken
Michiel Dullaert is al drie keer uitgeroepen tot Best of MIE voor zijn presentaties. Hij weet als geen ander hoe je data overtuigend presenteert en impact maakt. In zijn trainingen leer je hoe je data effectief inzet om inzichten te versterken, strategische beslissingen te ondersteunen en je boodschap krachtig over te brengen. Er zijn drie…
Onwaarschijnlijk dat synthetische data echte data gaan vervangen
Het is niet waarschijnlijk dat synthetische data in de toekomst de primaire, echte data volledig zullen vervangen; althans dat zegt een paper van de Engelse MRS Advanced Insights and Analytics Council. ‘De opwinding over synthetische data berust vooral op hype.’ ▼ De paper, onder de naam AI en synthetische data in marktonderzoek, stelt dat synthetische…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
DVJ Insights – Brand Growth Event
On April 10, 2025 (16.00-18.00), the DVJ Insights’s Brand Growth Event returns, bringing together science and practice to explore the year’s key theme: how Innovation fuels Brand Growth, from product development and new technologies to the mindset and strategies that enable brands to stay relevant and future-ready. ▼ Hosted by Lucas Hulsebos, CEO at DVJ…
HvA lanceert onafhankelijke ranking van Nederlandse AI-sector
De Nederlandse AI-markt zit in de lift, zo blijkt uit de eerste onafhankelijke AI-ranking van Nederland. Nederland telt meer dan 1200 AI-bedrijven, met een sterke concentratie in en rondom Amsterdam. De Top 250, samengesteld door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, laat zien welke Nederlandse AI-bedrijven en tools de meeste impact hebben. ▼ De ranking…
Lexnova treedt toe tot onderzoeksgroep voor onderwijs, zorg en overheid
Lexnova, gespecialiseerd in onderzoek voor het onderwijs en de overheid, heeft zich per 1 april aangesloten bij de onderzoeksgroep waartoe ook onderzoeksbureaus ZorgfocuZ en Enneüs behoren. Door deze bundeling van krachten ontstaat er een netwerk van onderzoekbureaus die specifiek in het sociaal maatschappelijke domein actief zijn. ▼ Doordat Lexnova zich aansluit bij ZorgfocuZ en Enneüs,…
‘VR wordt steeds geschikter als onderzoeksmethode’
VR en AR gaan de komende jaren veel waarde creëren. Hoogleraar Yvonne van Everdingen (foto) vertelt wat deze technologie betekent voor de insightssector. ‘In VR kun je heel makkelijk producten verplaatsen en in no-time testen hoe consumenten hun keuze voor een bepaald product maken.’ ▼ In 2023 gaf Yvonne van Everdingen, hoogleraar Marketing en Innovatie aan…
Toluna brengt drie bureaus onder bij het eigen merk
Het wereldwijde onderzoeks- en insightsbureau Toluna verenigt Harris Interactive, GutCheck en MetrixLab onder de hoofdnaam. Toluna zegt dat het samenbrengen van de drie bedrijven onder het Toluna-merk de waardepropositie moet stroomlijnen, waarbij AI een sleutelrol gaat spelen. ▼ De integratie van AI in een gezamenlijk Toluna-platform wordt versterkt door de expertise van MetrixLab op het…
Miles Monthly Webinars over innovatie en AI bij KRO-NRCV
Op 15 april houdt Miles Research weer een webinar, dit keer samen met KRO-NCRV. Op het MIE werd deze presentatie beoordeeld met een 8,3 – het op een na hoogste cijfer. Het webinar duurt van 12.15 uur tot 13.00 uur. ▼ In het webinar gaat Eric Landwaart (partner Miles Research) in gesprek met Petra Moonen (marktonderzoek bij…
Trendrapport 2024 – marktonderzoekbranche groeit verder
Het jaarlijkse Trendrapport over de marktonderzoek-, data- en insightssector is weer verschenen. Voornaamste wapenfeit: de sector groeide ook in 2024 verder door. De omzet ging van 516 miljoen euro in 2023 naar 533 miljoen euro in 2024 en dat betekende een toename van iets meer dan 3%. ▼ Bij groeicijfers hoort ook een optimistische toekomstblik:…