Blauw Research publiceert whitepaper voor succesvolle marketingcampagnes
Eind 2023 won opleider de Baak een Effie voor een succesvolle campagne waaraan Blauw Research had meegewerkt. Dat nieuws leidde naar het ontwikkelen van een stappenplan om met inzet van marktonderzoek succesvolle campagnes te kunnen ontwikkelen. Blauw Research publiceert het plan in de whitepaper: ‘Boost jouw merk met impactvolle creatie’. ▼ Marketeers die campagnes maken,…
Purpose en Miles Research samen in onderzoek sociaal domein
Recent is samenwerking ontstaan tussen technologie- en databureau Purpose en Miles Research. Doel is het geven van inzichten over vaak lastig bereikbare doelgroepen, bijvoorbeeld op het gebied van sociaal incasseren of dienstverlening van gemeenten binnen het sociale domein. ▼ Deelnamebereidheid aan onderzoek binnen moeilijk bereikbare groepen is, zoals het woord al zegt, vaak laag, maar…
Consumer insights – minder data, meer empathie
Brett Townsend en Tim Hoskins van het Amerikaans strategie- en insights-bureau Quester schreven een boek over consumer insights: Insights on the Brink. Een eerbetoon aan de kunde van professionals, en een pleidooi voor minder data en voor meer empathie. Een samenvatting. ▼ Consumenteninzichten (CI) zijn altijd nodig, ongeacht de economische situatie. In goede economische tijden…
Doe mee aan een enquête over data & analytics bij B2B-organisaties
Waar staan Nederlandse B2B-bedrijven op het gebied van data en analytics, in welke zaken wordt op dit moment geïnvesteerd en waaraan wordt op dit moment gewerkt? Het zijn maar een paar van de vragen die dataconsultancybureau Digital Power stelt in een enquête. En je kunt er nu aan meedoen! ▼ Dat het bedrijfsleven volop bezig…
Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer
Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘Alsjeblieft, dankjewel, chatbot!’
Er is iets eigenaardigs aan de hand: mensen gaan relaties aan met AI-systemen. Althans, dat zeggen onderzoekers van het MIT. Wordt AI onze nieuwe metgezel? ▼ Toen de GenAI-boom eind 2022 begon met ChatGPT, werd ons verteld dat AI-tools alles weten, dat ze het saaie werk overnemen en de productiviteit en economische voordelen kunnen vergroten….
AI is afknapper voor consumenten
Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën. ▼ Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te…
Gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalekken
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de afgelopen tijd meerdere meldingen binnengekregen van datalekken doordat medewerkers persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of klanten deelden met een chatbot die gebruikmaakt van AI. Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens. ▼ De AP ziet dat veel…
Humor en geluid: zo trekt je aandacht van Gen Z
Waar marketeers strijden om de aandacht van consumenten, moet je wel weten wat aanslaat. In een blog voor Swocc bespreekt Pim Sommerdijk zijn onderzoek hoe humor en audiovisuele synchronisatie de aandacht voor commercials verhogen onder de jonge doelgroep – de doelgroep Gen Z. ▼ In het huidige digitale landschap vermijden Gen-Z’ers steeds vaker reclames die…
NWO-beurs voor onderzoek gevolgen AI voor kenniswerk
Marleen Huysman, hoogleraar Kennis en Organisatie aan VU School of Business and Economics, heeft een beurs ontvangen van NWO in het kader van de NWO Open Competitie. Huysman zal onderzoek doen naar de invloed van GenAI op werkomgevingen. ▼ Met het project ‘GenAI@Work: Studying the Impacts of Generative AI on Knowledge Work, Management and Organizations’ wil Huysman,…
Nieuwe Power BI Trainingen: Basis en Advanced
Na de zomer trapt de Academy van het Data & Insights Network weer af, en ditmaal met twee gloednieuwe trainingen: Power BI op basisniveau en op advanced niveau. Of je nu een beginner bent die zijn eerste stappen zet in Power BI, of een ervaren gebruiker die zijn kennis wil uitbreiden, voor beiden is er…
Kantar introduceert ConceptEvaluate AI
Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….