Kom naar Data-Expo – op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht
Data Expo is dé beurs op het gebied van data, AI en digitale transformatie. Experts delen er hun expertise, visie en praktijkvoorbeelden in een uitgebreid lezingenprogramma met meer dan 120 toonaangevende sprekers. Data Expo vindt plaats op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht en is gratis te bezoeken. ▼ Data Expo biedt de…
Praktijkverhalen gezocht voor Topic of the Year-boek
Het Data & Insights Network brengt jaarlijks een Topic of the Year-boek uit. Dit jaar is het topic: Insights for Sustainable Marketing and Consumer Behavior. In het boekje schrijven de drie genomineerden voor de D&IN Insights Scientist Award 2024 een hoofdstuk. Daarnaast is er ruimte voor nog twee of drie leuke praktijkverhalen. Wie doet er…
Hoe kunnen we de risico’s van respondentfraude beperken?
Generatieve AI- tools, zoals ChatGPT, Llama en Bard zullen waarschijnlijk leiden tot snellere en efficiëntere inzichten uit marktonderzoekdata. Maar GenAI kan ook een tweesnijdend zwaard zijn, want er zijn zorgen over het feit dat AI tegen ons gebruikt kan worden. Wat betekent dat voor de strijd tegen fraudeurs? ▼ Er is een begrijpelijke bezorgdheid over…
Congres Kids en Jongeren: minder markt, meer mens
Op 18 juni vond in Hilversum de 32ste editie plaats van het congres Kids en Jongeren. Deelnemers kwamen uit de marketingwereld, onderwijs, media en onderzoek. Ook Sylvie Verbiest was erbij en ze schreef er een blog over. ‘Een warm bad van meningen en inzichten, maar ook een peilstok voor ontwikkelingen.’ ▼ Opvallend aan het congres…
MarketResponse en Sweco werken samen voor woonvisies en gebiedsontwikkelingen
MarketResponse en Sweco bundelen hun krachten om gezamenlijk te werken aan vraagstukken op het gebied van wonen en gebiedsontwikkeling. ▼ MarketResponse biedt via onderzoeken en via segmentatie- en leefstijldata inzicht in de wensen en behoeften van bewoners op het gebied van wonen, woonomgeving en voorzieningen en andere thema’s rond ruimtelijke ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten worden gekoppeld…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Vanaf 1 augustus overgangsfase naar AI-verordening
AI maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar het beheersen van risico’s van AI-systemen gaat in een ander tempo. Waakzaamheid van burgers, bestuurders en volksvertegenwoordigers is daarom geboden. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland. En… de AP kondigt ook de overgangsfase aan naar een AI-verordening! ▼ In Nederland…
Ipsos lanceert PersonaBot voor segmentatieonderzoek
Ipsos lanceerde afgelopen week PersonaBot, een AI-tool waarmee organisaties kunnen ‘converseren’ met persona’s die doelsegmenten vertegenwoordigen. PersonaBot wordt gestuurd door Ipsos Facto, het gen AI-platform van de Ipsos, en het kan zowel voor consumenten- als voor gezondheidszorgonderzoek worden gebruikt. ▼ De tool is ontworpen om segmentatieonderzoek te verbeteren en het stelt gebruikers in staat om…
Textgain bouwt taalmodel dat haatspraak detecteert in alle EU-talen
Het Belgische Textgain, een AI-spin-off van de Universiteit Antwerpen, bouwt een gloednieuw AI-instrument dat online haatspraak detecteert in alle officiële Europese talen. ▼ Textgain werkt aan CaLICO, het eerste Large Language Model (LLM) wereldwijd dat haatspraak in alle officiële EU-talen herkent en verwerkt. Het bureau op termijn de marktleider worden in meertalige haatspraakdetectie op basis…
Synthetische data in opkomst, maar echte verhalen blijven belangrijk
Dennis Hoogervorst, teamlead B2B Research & Insights bij DPG Media, bezocht eind juni de Europese editie van het IIEX-congres in Amsterdam. IIEX staat voor Insight Innovation Exchange en het richt de aandacht op insights-driven business, duurzame innovatie en AI in kwalitatief onderzoek. Een verslag over een congres waar ‘het menselijke tegengeluid voelt als een verademing’….
Project Beauty (1): ‘Nadenken over schoonheid geeft plezier’
Marius Hogendoorn (adviseur communicatie-onderzoek en oprichter van De Uilenkamer) is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In dit eerste deel van een serie…
Online Dialogue overgenomen door Customer Collective
Marketing- en technologiecollectief Customer Collective heeft Online Dialogue overgenomen. Online Dialogue, gevestigd in Utrecht, bestaat 15 jaar en is een specialist in CRO en digital experimentation. Onlangs werd het bureau nog genomineerd voor de award voor bureau van het jaar van het Data & Insights Network. ▼ Online Dialogue heeft een indrukwekkend klantenbestand, waaronder grote…
Op naar het grotere doel: diversiteit en inclusie in de sector
Eind vorig jaar schreef Ewout Witte (oprichter MI Network) in Daily Data Bytes dat hij een steentje wil bijdragen aan meer diversiteit en inclusie in de sector. Een hot topic dat binnen het Data & Insights Network al heeft geleid tot het opzetten van een taskfore (waar hij ook deel van uitmaakt). Ewout Witte nodigde…