Actueel | 30 januari 2025
30 januari 2025

Consumentenonderzoek – focus op dataprivacy en personalisatie

Technologie en het meten van consumentengedrag gaan hand in hand. In 2025 zien we volgens analisten een verdere verschuiving naar personalisatie, privacy en geautomatiseerde technologische integratie. Door deze ontwikkelingen te benutten, krijgen merken rijkere inzichten in wat consumenten doen, willen en  verwachten.  ▼ Ook in 2025 wordt het consumentenonderzoek gedomineerd door technologische vooruitgang, een verhoogde focus…

Actueel | 30 januari 2025
30 januari 2025

Nomineer mee voor de Data & Insights Awards 2025

Ook dit jaar reikt het Data & Insights Network weer Awards uit. Awards win je niet zomaar. Het zijn dé vakprijzen voor inspirerende en toonaangevende data & insights professionals, bureaus en companies die het verschil maken in het vakgebied. En…. er kan nog worden genomineerd!  ▼ De Awards 2025 worden uitgereikt in de volgende categorieën: •…

Actueel | 30 januari 2025
30 januari 2025

MIE’25 – AI en SEO in 2025: 11 manieren om je voor te bereiden

Op 18 en 19 maart vindt in Amersfoort het MIE plaats, het grootste Data & Insights Event van de Benelux. Het thema van dit jaar is ‘Revolutionizing Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI.’ De komende tijd stellen we een aantal sprekers voor. SEO-specialist Etienne Donicie (foto) trapt af met een blog over…

Actueel | 28 januari 2025
28 januari 2025

Chatbots waarmee je wél in gesprek wil

Hoe kunnen chatbots menselijker en coöperatiever worden? Met niet alleen een vrolijke naam en guitige avatar, maar ook met de juiste bagage om complexe klantvragen effectief en persoonlijk te beantwoorden. Het platform Smooth Operators onderzoekt deze en andere vragen over chatbots. ▼ Het gebruiksvriendelijker maken van chatbots, je zou het een van de kampioensvragen in…

Actueel | 28 januari 2025
28 januari 2025

Menselijke factor en GenAI zorgen voor datakwetsbaarheid

De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, vandaag 28 januari, herinnert iedereen eraan hoe cruciaal databescherming en –privacy is, ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organisaties. ▼ Onderzoek toonde begin vorig jaar aan dat 85% van…

Actueel | 28 januari 2025
28 januari 2025

Inzageverzoeken vaak niet goed afgehandeld

Veel organisaties gaan niet goed om met inzageverzoeken. Dat blijkt uit onderzoek van de European Data Protection Board (EDPB) in aanloop naar de Dag van de Privacy, vandaag, 28 januari. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen het beeld dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de dagelijkse praktijk ziet. ▼ Het recht op inzage is een van de privacyrechten die…

Actueel | 28 januari 2025
28 januari 2025

Webinars Digital & Analytics Congres ‘24 – Unlock the Power of Data Analysis & Value Creation

Explore the latest insights in AI, marketing, and data analytics with an exciting lineup of webinars. These sessions are designed to help you turn data into actionable value, whether by enhancing your ad strategies, leveraging AI for qualitative research or navigating the ethical challenges of emerging technology. ▼ Discover how data-driven decision-making can create real…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

En wat vindt de nieuwe generatie van AI?

De jeugd is de beroepsbevolking van het volgende decennium. En die zal volop gebruik maken van technologie, en uiteraard ook van AI. Maar wat vinden ze van AI?  Uit onderzoek van Pew blijkt dat de acceptatie flink toeneemt maar dat er ook wat nuancering van het beeld nodig is. ▼ Vóór het jaar 2000 zouden…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Vier trends voor de Europese cloudmarkt

Het gebruik van clouddiensten blijft de komende jaren toenemen. Tegelijkertijd groeien ook de zorgen over de veiligheid, kosten en de afhankelijkheid van cloudaanbieders. Bij wie moet je je data onderbrengen? Bas Meerman, Chief Technology Officer bij Info Support, belicht vier trends. ▼ 1. Multicloud wint aan populariteit Hoewel cloud-computing lange tijd vooral werd gezien als…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Numerator en Kantar Worldpanel gezamenlijk in consumentendata

Data- en technologiebedrijf Numerator gaat fuseren met Kantar Worldpanel in een nieuwe wereldwijde organisatie op het gebied van consumentendata. Numerator verzamelt eigen first-party consumentendata in de VS en Canada. Worldpanel doet hetzelfde in 49 andere landen. Beide werken al voor een groot deel van de wereldwijde FMCG-bedrijven. ▼ De nieuwe combinatie zal first-party consumentendata kunnen…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Consumenteninzichten 2025 – van duurzaamheid tot hyperpersonalisatie

Consumentengedrag blijft veranderen in het kielzog van de technologische en economische ontwikkelingen én de maatschappelijke verschuivingen die ons te wachten staan. Colin Wong, Principal Consultant bij Insights Heroes, keek eens serieus in de glazen bol en in de data over 2024 en voorspelt wat we kunnen verwachten in 2025. ▼ 1. Duurzaamheid en bewust consumeren…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Embedded AI – Nieuwe kansen voor marktonderzoek en analytics

Steeds meer worden ChatGPT en andere AI-toepassingen naadloos verwerkt in apps en apparaten die mensen dagelijks gebruiken. Daarmee opent deze ‘embedded’ AI veel nieuwe mogelijkheden voor marktonderzoek en analytics. ▼ Embedded (‘ingebedde’) AI is kunstmatige intelligentie die direct wordt geïntegreerd in apparaten, systemen of software. Deze AI-modellen en algoritmen draaien op lokale hardware om specifieke…

Ook de laatste bytes ontvangen?