Actueel | 13 maart 2025
13 maart 2025

AI en datawetenschap voor een betere wereld

Met artificial intelligence en data-science bijdragen aan oplossingen voor wereldwijde uitdagingen? Dat kan vanaf komend studiejaar. Dan beginnen de eerste studenten aan de nieuwe BSc-opleiding Data Science for Global Challenges aan de Wageningen University & Research. Een gesprek met opleidingsdirecteur Lukasz Grus. ‘Wij willen mensen opleiden die een brug vormen tussen de inhoud en methodes.’…

Actueel | 13 maart 2025
13 maart 2025

NMO publiceert Mediatrends 2024

Deze week verscheen de vierde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een informatiebron over het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de bereiksonderzoeken waar panels worden gebruikt (voor kijken, luisteren en online). ▼ Voor deze vierde editie zijn meer dan…

Actueel | 13 maart 2025
13 maart 2025

Bilendi Discuss: dé AI-gedreven oplossing voor kwalitatief marktonderzoek

Bilendi Discuss wil dé end-to-end solution zijn op het gebied van kwalitatief marktonderzoek. Op MIE’25 demonstreert het bedrijf meer hierover, maar country director Luigi Casula (foto) vertelt hier vast over de toenemende mogelijkheden van het AI-gestuurde platform. ‘Het draait uiteindelijk om een één-op-één connectie met de respondent in een vertrouwde omgeving.’ ▼ Dankzij de automatisering…

Actueel | 13 maart 2025
13 maart 2025

MIE’25 – een programma vol marktonderzoek, data en AI

Volgende week dinsdag 18 en woensdag 19 maart is het weer MIE-time. Het Marketing Information Event, georganiseerd door het Data & Insights Network, staat op die dagen in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Aan het omvangrijke en veelzijdige programma is nog een serie presentaties toegevoegd. Wie de nieuwste ontwikkelingen in marktonderzoek, data en AI wil leren…

Actueel | 11 maart 2025
11 maart 2025

Global Data Quality Excellence – alles voor datakwaliteit

In de UK is nu ook het Global Data Quality Initiative (GDQ) gelanceerd waarmee marktonderzoekbureaus kunnen beloven dat ze zich houden aan de basisnormen op het gebied van datakwaliteit. Het initiatief wil marktonderzoekorganisaties oproepen om strenge gegevenskwaliteitsnormen te handhaven. Het GDQ is een initiatief van diverse wereldwijde en landelijke organisaties. ▼ Bij de normen voor…

Actueel | 11 maart 2025
11 maart 2025

Kantar wil het vroege stadium van creatieve ontwikkeling stimuleren

Kantar kondigde onlangs verdere mogelijkheden aan voor early-stage creatieve evaluatie binnen zijn LINK-portfolio. Doel is te voorspellen hoe goed advertenties merkvoorkeur opbouwen en de verkoop stimuleren. De nieuwe mogelijkheden combineren consumentenonderzoek, kwalitatieve expertise en AI-gestuurde analyses. ▼ In het hedendaagse medialandschap is creatieve kwaliteit een van de belangrijkste factoren voor winstgevendheid via advertenties. Marketeers investeren…

Actueel | 11 maart 2025
11 maart 2025

Startup Conveo wil met AI de wereld van marktonderzoek opschudden

De Belgische startup Conveo wil marktonderzoek opschudden door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf zet AI in om op grote schaal AI-gestuurde video-interviews te houden met consumenten. Die gesprekken gaan onder andere over branding, communicatie, klantervaring en innovatie.   ▼ De startup, vorig jaar opgericht, maakte vorige week bekend dat zij vijf miljoen euro…

Actueel | 11 maart 2025
11 maart 2025

Europese privacytoezichthouders onderzoeken recht op verwijdering gegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat dit jaar, samen met andere Europese privacytoezichthouders, onderzoeken in hoeverre organisaties de regels voor het recht op gegevens verwijderen naleven. De komende tijd controleert de AP bedrijven en overheden in Nederland. ▼ Mensen hebben recht op gegevenswissing van de persoonsgegevens die organisaties van hen verwerken. Dit recht is bedoeld om mensen meer grip te geven…

Actueel | 11 maart 2025
11 maart 2025

‘Voor veel mensen binnen organisaties blijft data een abstract begrip’

Als chief commercial officer van trainingsplatform Data Booster, heeft Danique Hekkema (foto) het tot haar missie gemaakt om organisaties het datagedreven werken bij te brengen. Ze vertelt waarom dat belangrijk is. ‘Het is belangrijk dat een organisatie haar mensen de vaardigheden geeft om met vertrouwen datagedreven beslissingen te nemen.’ ▼ Danique Hekkema raakte al vroeg…

Actueel | 06 maart 2025
06 maart 2025

Schermen in de winkel en ‘goed doen’ leiden tot impulsaankopen

De meeste Nederlanders doen weleens een impulsaankoop. Uit het promotie-onderzoek van Anne Moes (foto onder), onderzoeker consumentengedrag aan de Hogeschool van Amsterdam, blijkt dat interactieve digitale schermen in winkels en advertenties voor maatschappelijke doelen de drang tot impulsaankopen verder aanwakkeren. ▼ De meeste mensen hebben weleens in een opwelling iets gekocht, terwijl ze dit helemaal…

Actueel | 06 maart 2025
06 maart 2025

MIE’25 – Kruidvat: een stapje duurzamer

Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s. in Amersfoort, georganiseerd door het Data & Insights Network, spreken Gaby Siera van Beautiful Lives en Neeltje Martens van AS Watson over Kruidvat en duurzaamheid. ‘In onze sessie nemen we je mee op klantreis.’ ▼ Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele…

Actueel | 06 maart 2025
06 maart 2025

Sensory Congress 2025 – The Sweet Spot: Call for Speakers & Sponsoring nu open!  

De wereld van sensorisch onderzoek staat nooit stil. Technologieën worden geavanceerder, methodologieën evolueren, en de impact op consumentengedrag en productontwikkeling is groter dan ooit. Dat maakt Sensory Congress 2025 ‘The Sweet Spot – Where Sensory Science Meets Practice’ dé plek kennis te delen en de brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Noteer alvast: 4 november 2025. ▼…

Ook de laatste bytes ontvangen?