De kracht van AI – de visie van Human8
Sinds de lancering van ChatGPT ondergaat de sector grote veranderingen. Organisaties zoals ESOMAR, MRS en D&IN hebben werkgroepen opgericht om de rol van AI in marktonderzoek te verkennen. Ook op MIE 24 in maart stond het onderwerp centraal, met onder andere een bijdrage van Human8. Het bureau schreef er een blog over. Zijn we op…
Consumentengedrag – het prijskaartje voorbij
Naast het tastbare prijskaartje laten consumenten hun oordeel ook bepalen door minder tastbare ‘valuta’s’. Dat is de stelling van Hunter Thurman, president van Alpha-Diver, die erover schrijft op Greenbook. Consumenten zijn bereid om drempels te nemen als de beloning maar aanlokkelijk genoeg is. Daarom moeten marketeers niet alleen kijken naar die drempels, maar zich ook…
Nieuwe prioriteiten EDPB bekend
De European Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van privacytoezichthouders in Europa, heeft de strategie van de EDPB gepresenteerd voor de periode 2024-2027. De strategie bestaat uit vier prioriteiten en de belangrijkste acties om de gestelde doelen te bereiken. De nieuwe strategie is een aanscherping van de vorige en houdt rekening met nieuwe wetten die invloed…
Google’s Privacy Sandbox niet privé genoeg
De door Google voorgestelde technologie voor het vervangen van cookies, de Privacy Sandbox, heeft belangrijke tekortkomingen, zegt de Britse privacytoezichthouder. In een conceptrapport van de Britse privacytoezichthouder, het Information Commssioner’s Office, wordt gezegd dat sommige adverteerders, gezien hun handelen, toch in staat zullen zijn om gebruikers op verschillende sites te blijven volgen. Het is misschien…
Marktonderzoek next level: digitaal experimenteren
‘Wat ik nu ga zeggen is niets nieuws of radicaals. Het is de olifant in de kamer waarover onze branche het niet wil hebben: er is een groeiende twijfel over onderzoek op basis van enquêtes. Sterker: de sector weet die crisis niet in te dammen.’ Het zijn de woorden van Kate Bunton, Director of Operations…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek
Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag. Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…
Europees onderzoek voor WPG Research
Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…
Duurzaamheid moet hoger op de agenda in de bestuurskamer
Kantar en het Climate Governance Initiative zijn een samenwerking gestart om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de bestuurskamers. De ambitie is er: wereldwijd zegt 86% van de bestuursleden klimaattransformatie als een zakelijke kans te zien. Negen op de tien zegt dat het klimaat vraagt om nieuw leiderschap. De praktijk is echter weerbarstig….
Bespreekbaar maken… en zo goed mogelijk verder leven
De dood is geen makkelijk onderwerp. Ruigrok en Interpolis wilden toch ontdekken hoe mensen daarmee omgaan en wat nabestaanden nodig hebben. Hun MIE-presentatie leverde vorige maand een hoge score op van de bezoekers en veel reacties, vertelt Zoë Dankfort van Ruigrok. Goed om te zien dat zo’n moeilijk thema heel goed werd ontvangen op het…
Genomineerden D&IN Awards 2024 bekend
De genomineerden voor D&IN Awards, de vakprijzen voor data- en insights professionals, bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied, zijn bekend! In zeven categorieën gaan 21 genomineerden op voor de ereplaatsen. De awards worden uitgereikt in zeven categorieën. Per prijs selecteerde een vakjury uit de vele aanbevelingen die vanaf februari binnenkwamen, drie…
Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven
Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…
Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?
Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…