Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Twee jaar op weg met AI, en nu?

In november 2022 ging ChatGPT van start, hét voorbeeld van AI. Het werd meteen een hype en die duurt tot op de dag van vandaag voort, met telkens aanpassingen in het programma en met nog meer mogelijkheden. En daaromheen een hausse aan AI-tools en vele, vele artikelen over de kansen en bedreigingen. De vraag is…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Training voor marketeers: ‘Van data naar commerciële besluitvorming’


Marketeers zien vaak door de bomen het KPI-bos niet meer. Er is meer data beschikbaar dan je kunt verwerken. Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Het Data & Insights Network organiseert daarom een tweedaagse training ‘Van data naar commerciële besluitvorming’. Docent is Robert van Ossenbruggen. ▼ Het programma van de training is als volgt:  Deel…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Unravel Research wint opnieuw FD Gazellen Award

Voor het vijfde jaar op rij heeft Unravel Research de FD Gazellen Award in ontvangst mogen nemen. De FD Gazellen Award wordt jaarlijks uitgereikt door het Financieele Dagblad aan snelgroeiende ondernemingen die zich onderscheiden door hun sterke groei.  ▼ ‘Voor Unravel Research is dit een bijzondere erkenning van onze continue bedrijfsontwikkeling en marktpositie’, zegt mede-oprichter Tim…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

D&IN publiceert protocol ter voorkoming van datalekken

Het Data & Insights Network (D&IN), het platform voor bureaus en bedrijven die werken met onderzoeksdata, heeft een protocol gepubliceerd met daarin richtlijnen om datalekken te voorkomen en op te lossen. Het protocol, met de naam ‘Eerste Hulp bij datalek’, gaat uitgebreid in op de beveiliging van persoonsgegevens en de afspraken tussen opdrachtgevers en onderzoeksorganisaties….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Kantar Media weer in de etalage?

Tien maanden na geruchten dat meerderheidsaandeelhouder van Kantar, Bain Capital, zou overwegen om Kantar Media te verkopen, meldt The Sunday Times dat er weer plannen zijn om het onderdeel los te koppelen. ▼ The Sunday Times bericht dat de investeerders Cinven en Triton Partners belangstelling hebben. De overnamesom zou 1 miljard pond zijn, maar dat…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!

Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Doe mee aan onderzoek over de sector!

Hoe kijk jij naar trends als AI en diversiteit, en welke toekomstverwachtingen zie jij voor de branche? MI Network voert onderzoek uit onder insights professionals over alle ontwikkelingen in de marktonderzoeksector. Iedereen die in die sector werkzaam is, is uitgenodigd om deze korte enquête in te vullen. ▼ Het onderzoek dat MI Network uitvoert is…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Taskforce DE&I rondt eerste fase af – eerste serie plannen opgesteld

In maart van dit jaar is door het Data & Insights Network de Taskforce Diversiteit, Equity & Inclusie (DE&I) opgericht, met als doel de transformatie naar een meer inclusieve marktonderzoeksector te versnellen. De Taskforce heeft een lijst van thema’s en activiteiten opgesteld. ▼ In totaal hebben 18 onderzoekers van zowel bureau- als opdrachtgeverszijde deelgenomen aan…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

‘AI integreren zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van onderzoek’

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Tim van der Gouwe van User Sense. ‘Ik werd lid omdat ik graag op de hoogte wil blijven…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing

In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Arjen Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper (foto) aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven voor de overdracht aan Pomper. ▼ Met de…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven al een steeds intensievere samenwerking.  ▼ Markteffect werd opgericht in 2007 en groeit sindsdien gestaag. In 2019 werd DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. ‘Het is een…

Ook de laatste bytes ontvangen?