Haal meer uit online insight communities
Ga verder dan eenmalige interacties en losse ad-hoc projecten. De ware schoonheid van online communities ligt in hun longitudinale karakter. Dat is de opvatting van Arjan Veninga van Human8. Hij schreef er een blog over. ‘Tijd om de schone slaapster wakker te maken.’ Zestig procent van de professionals in een consumer insight-functie maakt gebruik van…
Nederlandse volkstelling al 40 jaar digitaal
In 2021 organiseerde het CBS op verzoek van het Europese statistiekbureau Eurostat een volkstelling. Zo’n telling gebeurt één keer in de tien jaar. Daar merken de Nederlander weinig van, want de telling is al meer dan 40 jaar digitaal. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de Volkstelling 2021 bekend. Aan het tweede deel – deadline…
Raad van State adviseert over delen van data in Europees verband
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eind juli het advies vastgesteld over de wet die de Europese Datagovernanceverordening moet uitvoeren. De verordening (DGA) heeft als doel om meer gegevens beschikbaar te maken voor algemeen gebruik. Het is een belangrijk onderdeel van de Europese datastrategie om de data-economie te ondersteunen. Het is ook…
MKB ontvangt bijdragen voor toepassing AI
Het versterken van de positie van het mkb bij de ontwikkeling en toepassing van AI is een van de doelen van het door de Nederlandse AI Coalitie ontwikkelde AiNed-programma. Een deel van de ondersteuning loopt via de RVO MIT-regeling. Het belang van de regeling blijkt uit de grote belangstelling voor de subsidie. Er werden 52…
Toptrends in data-science en machine learning
Onderzoeksbureau Gartner presenteerde onlangs op een congres een aantal trends op het gebied van data-science en machine learning (DSML). Het bureau ziet DSML evolueren van voorspellende modellen naar een meer democratische, dynamische en datacentrische discipline. En dat alles nog eens aangejaagd door generatieve AI. Gartner ziet de volgende trends: Trend 1: Clouddata-ecosystemen Data-ecosystemen gaan over…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Norstat neemt Panelbase over
Norstat heeft eind juli Panelbase gekocht, een van de grootste onafhankelijke data-providers van de UK. De aankoop moet de strategische positie van Norstat in West-Europa verder verstevigen. De integratie van Panelbase stelt Norstat in staat om continu hoogwaardige data over de consumenten- en B2B-markten in de UK te leveren aan klanten in heel Europa en…
TikTok stopt met aanbevelingen op basis van persoonlijke data
TikTok heeft besloten zijn aanbevelingsalgoritme te laten vallen om alvast gehoor te geven aan de regels van de Digital Services Act van de EU. De Digital Services Act, die afgelopen oktober door het Europees Parlement is geratificeerd, maakt deel uit van een pakket maatregelen om de concurrentie in de technische wereld aan te pakken en…
Winnaars Insight250 Award bekend
ESOMAR heeft de winnaars bekendgemaakt van de Insight250 Award 2023. De jaarlijkse verkiezing is bedoeld om mensen uit te lichten die bijzondere prestaties leveren op het gebied van marktonderzoek, datagedreven marketing en insights. Van de 250 personen die een award ontvingen, komen er drie uit Nederland. Het zijn Fenny Léautier, Head of Marketing Insights &…
Rob Overduin benoemd tot nieuwe voorzitter/directeur NIMA
Rob Overduin wordt de nieuwe voorzitter/directeur van NIMA. De NIMA Ledenraad heeft zijn benoeming bekrachtigd in een ledenraadsvergadering van 18 juli jl. Overduin start per 1 september als directeur. Zijn rol als voorzitter vervult hij per direct. Rob Overduin (links) heeft een achtergrond in B2B-marketing en IT. Daarnaast deed hij de afgelopen 12 jaar veel…
Eerste ‘Rapportage Algoritmerisico’s Nederland’
Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de eerste Rapportage Algoritmerisico’s Nederland, die de nieuwe directie Coördinatie Algoritmes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vorige week publiceerde. Voor meer grip op algoritmes en AI, moeten overheid en bedrijfsleven nog grote stappen maken, zegt…
Kijkcijfers niet meer de volgende dag, maar na een week
Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De eerste publicatie zal een week later verschijnen. NMO laat daarmee de publicaties aansluiten bij de veranderende manier van televisiekijken die in toenemende mate uitgesteld is en verspreid is over meer devices, schermen en platformen. De vernieuwde techniek van het kijkonderzoek…